Harian Metro

LARIS BETUL

-

Beluran: Nasib seorang nelayan masih belum diketahui apabila dia dilaporkan hilang ketika keluar memukat ikan di perairan Pulau Jambongan, dekat sini, kelmarin. Lelaki itu dikenali sebagai Mustafa Opong, 47, penduduk Kampung Bahanan di pulau berkenaan.

Difahamkan, lelaki itu keluar memukat dari rumahnya kira-kira jam 5 pagi, Khamis lalu.

Bagaimanap­un, talian berkesan, berbanding hanya berharap pembeli datang ke gerai jualannya.

Dia yang berasal dari Kampung Bintawa di Kuching berkata, sebelum ini dia sekadar menjual durian di simpang jalan berhampira­n Pasar Raya

Sen Sen di Taman Desa Ilmu, di sini, tetapi jualan tidak begitu baik.

“Selepas mencuba menjual melalui Facebook, secara purata seramai tiga pelanggan dalam sejam dari laman sosial itu akan berkunjung ke gerai saya.

“Saya tidak lagi perlu bersusah payah menunggu pelanggan dari awal pagi hingga lewat malam untuk menjual durian, sebaliknya penggunaan Facebook memudahkan saya mencari rezeki,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurut Zamberi, ketika berurus niaga melalui Facebook, dia membenarka­n pelanggan tawar menawar membeli buah berkenaan sebelum datang ke gerainya.

“Mereka (pelanggan) boleh melihat gambar durian dan mendapatka­n butiran mengenai harga, warna, saiz serta keadaan isi buah itu sebagaiman­a yang saya muat naik di Facebook.

“Kini saya perlu lebih kerap mendapatka­n bekalan durian daripada penduduk Kampung Bugu Mawang di Serian yang dijual secara borong seawal jam 3 pagi bagi memenuhi permintaan pelanggan,” katanya.

Katanya, dia menjual durian pada harga serendah RM10 tiga biji dan mampu meraih pendapatan hingga RM500 sehari.

 ??  ?? BEKALAN durian semakin banyak diperoleh Zamberi.
BEKALAN durian semakin banyak diperoleh Zamberi.
 ??  ?? ZAMBERI menunjukka­n akaun Facebookny­a untuk menjual durian di gerainya.
ZAMBERI menunjukka­n akaun Facebookny­a untuk menjual durian di gerainya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia