Harian Metro

Komplot bunuh bapa

- Izlaily Nurul Ain Hussein izlaily@hmetro.com.my

 Lelaki disyaki ada perempuan simpanan

Kluang: Dipercayai akibat tertekan kerana disuruh mencari kerja dan memutuskan hubungan dengan teman lelaki, seorang remaja perempuan 18 tahun cuba terjun dari bangunan pusat beli-belah lima tingkat di sini, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Laham berkata, gadis berkenaan berang dengan permintaan ibunya serta tindakan kekasihnya yang enggan bercerita mengenai hasil perbualan telefon bersama ibunya dalam kejadian jam 6.10 petang itu.

Beliau berkata, perbuatan gadis itu disedari seorang pengawal keselamata­n pusat beli-belah yang membuat rondaan apabila ternampak dia bersendiri­an di atas bumbung bangunan lima tingkat itu sambil memegang telefon bimbit.

“Bimbang gadis itu bertindak di luar dugaan, pengawal keselamata­n memujuknya supaya bertenang sambil rakan setugasnya menghubung­i pihak berkuasa,” katanya.

Cemburu dan disyaki mempunyai perempuan simpanan dipercayai punca seorang lelaki dibunuh di sebuah rumah di Jalan Nusa Bestari 2

3/6, Taman Nusa Bestari, Skudai di sini, semalam.

Mangsa yang dikenali sebagai Kiu Kok Ying, 46, ditemui mati pagi semalam, disyaki dibunuh anak lelakinya yang berusia 17 tahun.

Malah, isteri mangsa berusia 40 tahun turut disyaki terbabit dalam kejadian itu selain beberapa rakan kepada anak mangsa.

Sehubungan itu, polis menahan isteri mangsa, anak lelakinya dan tiga rakannya beberapa jam selepas kejadian berkenaan.

Kelima-lima suspek itu ditahan hasil kecekapan dan kesungguha­n polis mengesan suspek yang pada mulanya cuba menipu dengan mendakwa kejadian bunuh itu dilakukan oleh individu lain.

Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri, Asisten Komisioner Noor Hashim Mohamad berkata, tiga tangkapan pertama iaitu isteri, anak dan seorang rakan anak mangsa berusia 18 tahun dibuat di sekitar Taman Nusa Bestari di sini selepas disyaki terbabit dalam kejadian berkenaan.

Katanya, dua lagi rakan kepada anak mangsa juga berusia 18 tahun ditahan di sekitar Taman Ungku Tun Aminah di sini,

Gadis berkenaan kemudian dibawa turun oleh anggota bomba dan penyelamat Balai Kluang sebelum diserahkan kepada polis. kira-kira jam 4 petang.

“Mangsa dipercayai dibunuh anak lelakinya manakala isteri mangsa dan rakan kepada anak mangsa disyaki terbabit dalam kejadian ini.

“Kita juga masih mengesan seorang lagi rakan kepada anak lelaki mangsa kerana dipercayai melarikan diri selepas kejadian itu,” katanya.

Terdahulu, Noor

Hashim berkata, polis menjumpai mayat mangsa dalam keadaan berlumuran darah dengan satu kesan tikaman di dada kirinya.

Katanya, polis sebelum itu menerima panggilan telefon pada jam 11.08 pagi daripada orang awam yang pada mulanya

Mohamad berkata, menurut gadis berkenaan, dia tidak berniat untuk membunuh diri dan melakukann­ya semata-mata mahu mengugut teman lelakinya.

“Suspek pelik dengan sikap ibu dan menghubung­i teman lelakinya untuk bertanya apakah yang disampaika­n olehnya kepada ibunya.

“Namun lelaki itu enggan memberitah­u apa-apa. Oleh itu gadis itu mengugut teman lelakinya untuk membunuh diri jika beliau enggan berlaku jujur,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, itu kali kedua gadis itu cuba membunuh diri di lokasi sama apabila sebelum ini dia cuba menjerut lehernya menggunaka­n tali namun diselamatk­an oleh teman lelakinya dan abang angkatnya.

Katanya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan. memaklumka­n mengenai satu kejadian pecah rumah di lokasi kejadian.

“Hasil pemeriksaa­n polis, kita menjumpai mayat seorang lelaki dalam rumah teres dua tingkat itu. Mayat mangsa ditemui di ruang tamu dalam keadaan berlumuran darah dan mengiring ke kiri dengan satu kesan tikaman di dada kiri dipercayai menggunaka­n pisau.

“Ada titisan darah dari bilik utama dipercayai bilik tidur mangsa di tingkat atas hingga ke tempat mayatnya ditemui. Seorang kanak-kanak perempuan dipercayai menjadi mangsa serangan seksual seorang lelaki yang juga jiran sekampungn­ya dalam kejadian di bandar raya ini.

Kejadian menimpa mangsa berusia tujuh tahun itu hanya diketahui ibunya kira-kira jam 3 petang Isnin lalu selepas kanak-kanak itu mengadu sakit di kemaluan ketika mahu membuang air kecil.

Menurut sumber, ibu mangsa berusia 30-an kemudian bertanya anaknya punca kesakitann­ya sebelum kanak-kanak itu memaklumka­n ada seorang lelaki dikenali memegang Ada juga kesan pergelutan di bilik utama itu yang mana rak baju terjatuh dan katil berselerak, namun tiada barang yang hilang dan tiada kesan pecah rumah,” katanya.

Noor Hashim berkata, mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini, untuk bedah siasat.

Katanya, siasatan lanjut masih diteruskan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. kemaluanny­a.

Katanya, lelaki terbabit turut bersikap jijik apabila melakukan serangan seksual dengan mencabul mangsa dipercayai bagi memuaskan nafsunya.

“Terkejut mendengar cerita anaknya, ibu mangsa mengambil keputusan membuat laporan di Balai Polis Kuala Terengganu,” katanya.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu Asisten Komisioner Idris Abd Rafar ketika dihubungi mengesahka­n menerima laporan mengenai kejadian itu yang disiasat mengikut Seksyen 14(a), Akta Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017 dan Seksyen 377C Kanun Keseksaan.

 ??  ??
 ??  ?? ANGGOTA bomba menenangka­n gadis yang cuba terjun bangunan.
ANGGOTA bomba menenangka­n gadis yang cuba terjun bangunan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia