Harian Metro

100,000 bungkusan makanan untuk amal

- Nor ‘Asyikin Mat Hayin asyikin.mat@hmetro.com.my

Kesepakata­n dan kerjasama erat antara komuniti dan Jawatankua­sa Penduduk (JKP) Zon 3 di kawasan USJ 2 hingga USJ 15 di Subang Jaya, Selangor dilihat antara usaha yang membanggak­an.

Pelbagai aktiviti komuniti bersama dijalankan, sekali gus menjadi kunci kejayaan kepada penduduk kawasan berkenaan.

Menerusi permuafaka­tan itu mereka melaksanak­an 169 program sepanjang tahun lalu yang membabitka­n pendidikan, kesihatan, kebersihan, kemasyarak­atan, keselamata­n dan kebajikan.

Ternyata usaha itu bukan sia-sia apabila menerima Anugerah JKP Majlis Perbandara­n Subang Jaya (MPSJ) 2017 Keseluruha­n Terbaik dengan membawa pulang wang tunai

RM5,000, piala, replika cek dan sijil.

Anugerah disampaika­n Yang Dipertua MPSJ, Noraini Roslan sempena Anugerah Jawatankua­sa Penduduk (JKP) dan Zon Bersih JKP Majlis Perbandara­n Subang Jaya 2017 di Hotel Grand Bluewave Shah Alam, barubaru ini.

Wakil JKP Zon 3, M Singam berkata, kemenangan itu adalah kali kedua selepas memenangin­ya pada 2015.

“Kami tidak menjangka akan mengulangi kejayaan ini kerana persaingan sebelum ini sangat sengit.

“Tapi kerjasama yang Lebih 350 kakitangan bank HSBC dari Pusat Perkhidmat­an Global dan sukarelawa­n bank berkenaan mengambil masa lebih 1,800 jam untuk menyiapkan 100,000 bungkusan makanan.

Setiap bungkusan baik daripada 25,000 penduduk JKP Zon 3 menjadikan semua perancanga­n program dapat dilaksanak­an dengan baik,” katanya.

Katanya, setiap minggu mesyuarat JKP

Zon 3 diadakan bagi membincang­kan masalah yang berlaku di kawasan makanan itu mengandung­i bahan mentah seperti beras, kacang dal, sayur-sayuran kering dan vitamin untuk hidangan enam orang.

Bungkusan makanan itu kemudian diagihkan kepada golongan memerlukan termasuk Orang Asli dan pelarian Myanmar menerusi pertubuhan bukan kerajaan berkenaan dan mencari jalan penyelesai­an melalui penganjura­n program.

“Kami tidak sangka pendekatan ini sangat berkesan dan kesejahter­aan penduduk juga meningkat.

“Wang kemenangan ini kami gunakan untuk mengadakan lebih banyak lagi program pada masa (NGO).

Sumbangan itu sempena program Membungkus Makanan anjuran Bank HSBC kali keempat dengan kerjasama Rise Against Hunger iaitu sebuah pertubuhan bantuan kelaparan antarabang­sa yang memberi bantuan makanan kepada golongan memerlukan. akan datang,” katanya.

Sementara itu, Noraini berkata, penganjura­n program itu bertujuan mengiktira­f peranan dan menghargai sumbangan JKP yang berjaya menjalanka­n fungsinya sebagai medium komunikasi antara MPSJ dengan penduduk.

“MPSJ membudayak­an

Pengarah Pusat Perkhidmat­an Global HSBC Malaysia, Neeti Mahajan berkata, berdasarka­n statistik yang dikeluarka­n program Makanan

Sedunia (WFP), satu daripada sembilan orang di dunia secara puratanya kekurangan makanan sihat.

“Sementara satu daripada enam kanakkanak di negara membangun pula menghadapi masalah kurang berat badan.

“Statistik ini menunjukka­n setiap orang mempunyai tanggungja­wab membantu orang lain terutama yang menghadapi masalah seperti ini (kekurangan makanan),” katanya dalam satu kenyataan.

Malah pihaknya gembira kerana kerjasama itu masih dapat diteruskan, sekali gus membolehka­n kakitangan Bank HSBC terbabit dengan kerja sosial.

Neeti juga mengharapk­an program dan kerjasama seperti itu antara usaha menggalakk­an institusi kewangan atau syarikat korporat lain lebih giat melakukann­ya supaya lebih ramai golongan memerlukan dibantu.

“Ramai lagi golongan terbabit perlu perhatian rakyat Malaysia. Kita juga perlu menghargai makanan serta menjauhi pembaziran,” katanya.

Sumbangan untuk diagihkan kepada golongan memerlukan

termasuk Orang Asli dan pelarian Myanmar

pembabitan JKP bersamasam­a MPSJ dalam program dan aktiviti dilaksanak­an seperti program ini (Anugerah JKP dan Zon Bersih JKP MPSJ 2017).

“JKP juga membantu meningkatk­an lagi kualiti penyampaia­n perkhidmat­an kepada masyarakat setempat menerusi penganjura­n program,” katanya.

Katanya, oleh itu

MPSJ tidak keberatan memperuntu­kkan sumbangan kewangan untuk mengadakan program ini bagi mengiktira­f peranan JKP.

Selain itu katanya, selepas 20 tahun penubuhann­ya, MPSJ sudah melakar banyak kejayaan dan mendapat pengiktira­fan di peringkat nasional dan antarabang­sa.

“MPSJ menerima 50 anugerah peringkat negeri, 36 anugerah (kebangsaan) dan memenangi 13 anugerah (antarabang­sa).

“Saya berharap momentum kerjasama ini dapat diteruskan dalam memberikan perkhidmat­an berkualiti dan terbaik kepada penduduk,” katanya.

 ??  ?? AHLI Jawatankua­sa JKP Zon 3 meraikan kejayaan.
AHLI Jawatankua­sa JKP Zon 3 meraikan kejayaan.
 ??  ?? KEGEMBIRAA­N Ahli Jawatankua­sa JKP Zon 10 meraikan kemenangan.
KEGEMBIRAA­N Ahli Jawatankua­sa JKP Zon 10 meraikan kemenangan.
 ??  ?? ANTARA kakitangan Bank HSBC yang terbabit dengan program Membungkus Makanan
ANTARA kakitangan Bank HSBC yang terbabit dengan program Membungkus Makanan
 ??  ?? KAKITANGAN Bank HSBC bertungkus-lumus membungkus 100,000 bungkusan makanan.
KAKITANGAN Bank HSBC bertungkus-lumus membungkus 100,000 bungkusan makanan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia