Harian Metro

Rekod demi rekod Shanshan dijangka curi tumpuan LPGA 2018

- AFP

 Federer bertemu Chung Hyeon selepas tumpaskan Berdych

Miami: Pemain nombor satu dunia, Feng Shanshan

dari China yang muncul juara dua kali sepanjang lima minggu terakhir 2017, dijangka mencuri tumpuan ketika musim baru LPGA 2018 bermula minggu ini.

Pemain

(gambar)

Juara bertahan Roger Federer melakar rekod layak ke separuh akhir Terbuka Australia kali ke-14 dengan kemenangan tiga set ke atas musuh lama Tomas Berdych, semalam.

Pilihan kedua itu menang 7-6 (7/1), 6-3, 6-4 dalam masa dua jam 14 minit di Arena Rod Laver dan akan berdepan pemain bukan pilihan dari Korea Selatan, Chung Hyeon esok bagi merebut tempat ke final.

Juara Grand Slam 19 kali itu, yang tidak kalah dalam lima perlawanan menentang Berdych di Melbourne, akan beraksi bagi separuh akhir Grand Slam kali ke-43, satu rekod dalam era Terbuka sejak 1968.

Bintang legenda Switzerlan­d itu belum pernah bertemu Chung, yang mengatasi juara enam kali Novak Djokovic dan pemain nombor empat dunia Alexander Zverev untuk melangkah ke separuh akhir.

Kemenangan terbaru Federer adalah kali ke-92 dalam 105 perlawanan di Melbourne untuk berusia 28 tahun dari Guangzhou itu muncul pemain golf pertama China tidak kira lelaki atau wanita - layak menduduki tangga teratas dunia selepas memenangi kejohanan Klasik Jepun dan Blue Bay di China secara berturut-turut, November lalu.

“Ketika saya melihat bendera China diletakkan di ranking teratas dunia, saya dapat rasakan semua usaha keras saya selama ini

berbaloi,” katanya.

(gambar)

menjadikan Terbuka Australia sebagai Grand Slam terbaiknya dari segi perlawanan dimenangi di samping Wimbledon.

“Saya gembira melepasi set pertama. Ia ternyata menjadi kunci perlawanan itu,” kata Federer.

“Tomas bermain baik dalam beberapa set awal. Saya fikir dalam set ketiga dia merudum sedikit.

“Ia set pertama yang menyukarka­n. Mungkin boleh menjadi sebaliknya. Mujur saya berjaya mencurinya.” “Saya menikmati keadaan sekarang dan harap ia akan melonjakka­n lagi arena golf dalam kalangan remaja China.”

Bagaimanap­un, kedudukan itu turut menarik lebih ramai pesaing yang masing-masing mahu mengalahka­n Shanshan ketika Kejohanan Klasik LPGA Bahamas minggu ini yang mana dia akan berada dalam kelompok sama dengan pemain nombor empat, Lexi Thompson dan bintang remaja Amerika Syarikat, Nelly Korda.

Pemain Korea Selatan, Park Sung Hyun yang juga juara Terbuka Wanita AS dan menduduki ranking kedua dunia diikuti rakan senegarany­a, Ryu So Yeon, Lexi dan Kim In Kyung.

Lexi tewas pada penentuan playoff di tangan Brittany Lincicome pada kejohanan sama tahun lalu dan ia playoff ketiga yang menyaksika­n dia tewas sepanjang tahun lalu. - AFP

Federer kini menang 14 daripada 14 aksi suku akhir di Melboune dan belum lagi kalah sebarang set pada kejohanan kali ini.

Mengenai pertembung­an separuh akhir dengan Chung, Federer berkata: “Pergerakan­nya amat menakjubka­n, dia mengingatk­an saya terhadap Novak dengan keupayaan pukulan forehand dan backhand serta menggunaka­n gelanggang keras seperti gelanggang tanah liat.

“Dia akan membalas setiap pukulan dan kekal agresif secara bertahan, jadi saya amat teruja untuk menentangn­ya, dia tidak bimbang jika kalah, jadi saya akan mengingatk­an diri sendiri perkara sama dan anda tunggu apa yang akan berlaku.”

satu dunia yang merekodkan 14 kemenangan setakat ini.

Simona, pilihan utama kejohanan turut cemerlang di Arena Rod Laver apabila membelasah pilihan keenam Karolina Pliskova 6-3, 6-2, menang sembilan permainan berturut-turut selepas ketinggala­n 0-3 pada set pertama.

Angelique yang memenangi gelaran itu pada 2016 berada pada tahap terbaik selepas menjuarai Piala Hopman dan kejayaan pada kejohanan pemanas badan di Sydney.

Madison seperti dijangka memberi cabaran hebat, tidak ketinggala­n sebarang set untuk mara ke suku akhir namun sukar mengatasi pukulan pemain Jerman itu.

“Saya cuba mencari mood seperti pada 2016,” kata Angelique yang hambar tahun lalu berbanding kejuaraan dikecapiny­a di Australia dan Terbuka AS pada 2016. AFP

 ??  ??
 ??  ?? BERDYCH
BERDYCH
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? SIMONA
SIMONA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia