Harian Metro

Final paling sengit

- AFP

Pemain nombor satu dunia Simona Halep mencetus aksi final Terbuka Australia menentang Caroline Wozniacki selepas kemenangan sengit 6-3, 4-6, 9-7 ke atas bekas juara Angelique Kerber, semalam.

Dalam pertarunga­n separuh akhir itu, Simona pantas

(gambar)

La Jolla, California: Tiger Woods tetap membuat pukulan sekuat tenaganya sama seperti sebelum ini dan dia memutuskan untuk tidak melantik mana-mana jurulatih kerana tidak seorang pun mampu mencipta gaya hayunan baru yang sesuai berdasarka­n kepada kecederaan belakang yang dialaminya.

Justeru, Woods memilih untuk mendengar kata hatinya dan bukan jurulatih.

“Tidak seorang pun yang pernah mengalami kecederaan tulang belakang seperti saya alami ini dan tidak ada antara mereka yang mampu membuat pukulan seperti yang saya lakukan,” kata Woods menjelang aksi pembukaan Terbuka Farmers Insurance.

“Saya teringin berjumpa dengan sesiapa yang mampu membuat hayunan melebihi 120 batu sejam dengan keadaan belakang seperti saya. Anda kenal sesiapa?

“Bagi saya, tidak ada seorang pun yang faham keadaan tubuh saya ketika ini dan saya perlu bergantung sepenuhnya kepada diri sendiri dan mengkaji apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan oleh badan saya.

“Saya tidak mempunyai kaedah pukulan tertentu dan itulah realitinya.”

Woods sedang berusaha

(gambar)

mendahului 6-3, 3-1 sebelum pemenang di Melbourne Park pada 2016 itu yang juga pilihan ke-21 kembali bangkit.

Pemain Romania itu akhirnya menang dalam temph dua jam 20 minit menerusi mata penamat keempatnya bagi memastikan nama baru dilakar di trofi, esok.

“Memang amat sukar. Saya bergetar sekarang. Saya terlalu gembira ketika ini kerana memenangi perlawanan ini,” kata Simona, yang menyelamat­kan dua mata penamat.

“Saya sedar ia pasti sukar. Dia membalas setiap pukulan dari segenap penjuru, saya bangga dapat bertahan. Terima kasih kepada semua kerana menyokong saya, anda banyak membantu meningkatk­an kelajuan hayunan driver yang digunakann­ya kepada 125 batu sejam untuk membolehka­nnya setanding dengan pemain saya.”

Kemenangan itu mencipta pertembung­an final bagi merebut kejuaraan Grand Slam sulung dan ranking nombor satu dunia menjadi pertaruhan buat Simona dan Caroline, dengan pemenang akan meraih kedua-duanya.

“Saya amat menghormat­inya dan saya sedar ia pasti sama dengannya. Saya perlu banyak berlari, jadi saya mesti berehat selepas perlawanan ini,” kata Simona berdepan Caroline yang layak dalam jelajah dan ketika di zaman kemuncakny­a, pukulannya pernah mencecah 126-128 batu sejam. - Reuters ke final ketiga Grand Slam namun pertama di Australia.

“Saya mahu memberikan yang terbaik sekali gus percaya saya mempunyai peluang untuk menang dan tidak memikirkan mengenai kejuaraan. Jika ia rezeki saya, pasti saya akan mendapatny­a juga.”

Caroline menundukka­n pemain bukan pilihan Elise Mertens 6-3, 7-6 (7/2) untuk menempah tiket final.

Final itu adalah ke-17 dalam sejarah Terbuka Australia pemain pilihan pertama dan kedua bertembung merebut kejuaraan dengan masing-masing menang lapan kali.

Kali terakhir ia berlaku pada 2015 apabila pilihan utama Serena Williams menundukka­n pilihan kedua Maria Sharapova.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? ANGELIQUE
ANGELIQUE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia