Harian Metro

NASIHAT TERAKHIR AYAH

- Adnan Ibrahim am@hmetro.com.my

Pesara tentera meninggal dunia motosikal ditunggang rempuh motosikal lain

“Tolong jaga keluarga baik-baik dan tumpukan perhatian dalam pelajaran supaya jadi anak yang berguna,” kata Muhd Amir Asyraaf, 13, menceritak­an nasihat diberikan ayahnya, Abdul Malek Abdul Hamid, 46, yang meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya di Kilometer 73, Jalan Johor Bahru-Ayer Hitam berhampira­n Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Simpang Renggam di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 3.30 petang, pesara tentera itu maut apabila motosikal ditunggang­nya dari Ayer Hitam ke Johor Bahru merempuh sebuah motosikal yang membuat pusingan U menyebabka­n meninggal dunia di tempat kejadian.

Menurut Muhd Amir, pesanan itu diungkapka­n ayahnya dua hari lalu ketika menghubung­inya yang tinggal di asrama Sekolah Menengah Sains Sembrong walaupun sebelum itu mereka baru beberapa hari berjumpa ketika dia pulang ke rumahnya di Kuarters Tentera, Batalion Kelima Rejimen Askar Melayu Diraja, di sini.

“Tengah hari kejadian, saya menghubung­i ibu (Rugayah Long Omar, 45) dan bertanyaka­n ayah namun dia mengatakan ayah ke Johor Bahru menunggang motosikal.

“Namun ketika berehat di asrama, saya menerima panggilan daripada ibu memberitah­u ayah terbabit dalam kemalangan dan meminta saya bersiap sedia untuk ke hospital,” katanya.

Muhd Amir yang juga anak ketiga daripada empat beradik itu adalah anak lelaki tunggal Abdul Malek dan Rugayah yang juga seorang guru di Sekolah Kebangsaan Sultan Sir Ibrahim, di sini.

Rugayah berkata, ketika kejadian suaminya dalam perjalanan dari Kluang ke Johor Bahru untuk membayar gaji pekerjanya yang menyiapkan kerja kontrak diberikann­ya di Kampung Tebing Runtuh.

“Kebiasaann­ya dia memandu kereta bersama seorang pembantuny­a jika bergerak jauh namun disebabkan perlu bergerak cepat, dia menunggang motosikal,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kluang Asisten Komisioner Muhamad Laham berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987.

 ??  ??
 ?? FOTO: ADNAN IBRAHIM ?? MUHD Amir Asyraaf membaca surah Yasin sementara menunggu proses bedah siasat jenazah ayahnya, petang kelmarin. KEADAAN motosikal Abdul Malek yang terbabit kemalangan di Kilometer 73, Jalan Johor Bahru–Ayer Hitam.
FOTO: ADNAN IBRAHIM MUHD Amir Asyraaf membaca surah Yasin sementara menunggu proses bedah siasat jenazah ayahnya, petang kelmarin. KEADAAN motosikal Abdul Malek yang terbabit kemalangan di Kilometer 73, Jalan Johor Bahru–Ayer Hitam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia