Harian Metro

BERITA TAK SAHIH Dera mental subjektif

- Hadzlihady Hassan news@nstp.com.my

Telefon pintar cikgu belum ditemui

Telefon pintar milik seorang guru yang dikatakan dicuri mendiang M Vasanthapi­riya, 14, masih belum ditemui seperti didakwa beberapa pihak.

Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan Superinten­dan Shafee Abd Samad berkata, dakwaan ahli keluarga yang mengatakan telefon bimbit terbabit ditemui tercicir di kedai makan adalah tidak benar.

“Biar kami jalankan siasatan terlebih dulu dan jangan terlalu mempercaya­i sebarang berita yang tidak sahih.

“Jika banyak dakwaan Peruntukan undang-undang khas jenayah penderaan mental sukar diwujudkan kerana ia bersifat subjektif ujar peguam, Hasnal Rezua Merican.

Menurutnya, tahap mental manusia yang berbeza dan mempunyai tidak sahih tersebar, ia akan mengganggu proses siasatan yang kini dijalankan,” katanya.

Beliau berkata, orang ramai diminta bersabar dan jangan sesekali membuat sebarang spekulasi terutama menyebarka­n maklumat tidak sahih di laman sosial.

Khamis lalu, Vasanthapi­riya meninggal dunia selepas sembilan hari bertarung nyawa ketika mendapatka­n rawatan di Hospital Seberang Jaya kerana cuba membunuh diri.

Pelajar tingkatan dua itu dikatakan tertekan kerana dituduh mencuri telefon pintar milik gurunya sebelum mengambil keputusan menggantun­g diri.

Kes berkenaan menjadi tular di media sosial dan setakat ini, polis sudah menyerahka­n hasil siasatan kejadian itu kepada pihak pendakwa raya dan menunggu arahan selanjutny­a untuk tindakan susulan. kemungkina­n untuk berubah dari semasa ke semasa menyukarka­n ia dilaksanak­an .

“Ia boleh dikaji (wujudkan undang-undang penderaan mental), namun sukar dilaksanak­an kerana ia sangat subjektif.

“Reaksi dan sikap manusia sentiasa berubah.

“Kalau wujudnya undang-undang baharu itu nanti, polis tidak boleh menyoal suspek kerana boleh menjurus kepada gangguan mental (menyekat tugas polis),” katanya.

Dalam kejadian 24 Januari lalu, pelajar, M Vasanthapi­riya, 14, dipercayai cuba membunuh diri dengan menggantun­g diri menggunaka­n kain sari di biliknya akibat tertekan selepas dituduh mencuri telefon bimbit milik seorang guru sekolahnya.

Kejadian disedari bapanya yang membawa remaja itu ke hospital, tetapi mangsa disahkan meninggal dunia di Hospital Seberang Jaya (HSJ) pada jam 3.30 pagi Khamis lalu.

Sementara itu, peguam, Muhammad Hasif Hassan berkata, beliau tidak nampak sebarang unsur jenayah ditunjukka­n guru berkenaan.

 ??  ?? VASANTHAPI­RIYA MUNIANDY Ratnam, 54, tidak dapat menahan sebak meratapi pemergian anak bongsunya
Vasanthapi­riya semasa pembakaran
mayat, kelmarin.
VASANTHAPI­RIYA MUNIANDY Ratnam, 54, tidak dapat menahan sebak meratapi pemergian anak bongsunya Vasanthapi­riya semasa pembakaran mayat, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia