Harian Metro

Pusingan U Zheng Yang buahkan hasil

- Mohd Khairie Khalid khairie@bh.com.my

Bangi: Keputusan Goh Zheng Yang membuat pusingan U apabila memutuskan untuk menarik balik persaraann­ya membuahkan hasil apabila akhirnya dia berjaya memenangi pingat emas pada temasya Sukan Institusi Pendidikan Tinggi (SUKIPT) 2018, semalam.

Lebih menarik, emas yang diraih dalam acara poomse berpasukan lelaki dengan Loke Wai Loong dan Low Hong Jac itu adalah emas pertama yang dipertandi­ngkan pada temasya kali ini sekali gus mengakhiri badi selepas hanya meraih tiga perak dalam tiga edisi sebelum ini.

“Pengalaman beraksi di peringkat kebangsaan banyak membantu saya selain

Nur Aqilah Yusof membuktika­n ketajamann­ya dalam acara recurve individu wanita pusingan kelayakan biarpun tampil buat kali pertama pada temasya Sukan Institusi Pendidikan Tinggi (SUKIPT) mewakili Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Pengalaman jelas memihak Aqilah apabila melakukan 581 panahan sekali gus memenangi pingat emas, menewaskan pemanah dari Universiti Putra Malaysia (UPM), Ang Ming Shan sementara Shaerra Ezzaty Saffuan komitmen tanpa henti dua rakan sepasukan.

“Saya amat bangga kerana sepatutnya saya sudah bersara, tapi pada saat akhir saya ubah keputusan dan ternyata ia berbaloi.

“Ini kali keempat saya beraksi dan kali pertama raih emas selepas hanya mampu memenangi perak pada tiga edisi sebelum ini,” kata atlet berusia 27 tahun itu.

Pada aksi di Universiti Kebangsaan Malaysia itu, gandingan Zheng Yang, Wai Loong dan Hong Jac dari Help University memenangi emas dengan mengutip dari Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) meraih gangsa.

“Ini kali pertama saya menyertai SUKIPT dan saya agak berdebar kerana menerima 7.1 mata sekali gus menewaskan Bernicael Bernard Megol dan Dominic Sew Khai Yuan dari Universiti Malaysia Sabah yang mengumpul 7.04 mata.

Toriq Abdul Aziz Mohd Chozin, Muhammad Amer Danish Md Ameruddin, Muhammad Faiz Mohd KA dari Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) pula sekadar berpuas hati meraih gangsa dengan kutipan 6.8 mata.

Sebanyak 21 emas dipertandi­ngkan dalam sukan taekwondo pada temasya SUKIPT kali ini.

 Nur Aqilah bukti kehebatan selepas atasi Ang Ming dari UPM

saingan hebat pemanah universiti lain. Angin agak kuat hari ini tapi Alhamdulil­lah saya dapat membiasaka­n diri dengannya.

“Selepas ini saya akan terus berusaha dapat mewakili negara kerana menjadi impian saya selama ini. SUKIPT juga menjadi salah satu medan pemilihan atlet untuk ke Sukan Universiti ASEAN (AUG),” kata Aqilah semalam.

Dalam perkembang­an lain, olahragawa­ti Sukan Malaysia (SUKMA) Sarawak 2016 itu berkata, prestasiny­a ketika ini sedikit menurun kerana sibuk dengan persiapan pembelajar­an serta aktiviti sukan.

Bagaimanap­un atlet yang pernah terpalit isu penggunaan bahan terlarang sibutramin­e dua tahun lalu itu berazam sekali lagi meraih status olahragawa­ti SUKMA di Perak pada September ini selain mencuba meraih gelaran sama di SUKIPT kali ini.

Sementara itu, Mohd Alif Adha Hassan dari Universiti Putra Malaysia (UPM) memenangi emas acara recurve individu lelaki dengan catatan 614 mata, perak milik Mohamad Amir Imran Abdul Manaf dari Kolej Komuniti Malaysia (612) manakala gangsa milik Nazir Omar dari UPM (606).

Sukan memanah menawarkan 14 pingat emas secara keseluruha­n pada temasya SUKIPT kali ini.

(gambar)

 ??  ?? NUR Aqilah memenangi pingat emas dalam acara recurve individu wanita.
NUR Aqilah memenangi pingat emas dalam acara recurve individu wanita.
 ?? FOTO: ?? PINGAT emas taekwondo acara poomse dimenangi Universiti HELP pada SUKIPT 2018 di UKM.
FOTO: PINGAT emas taekwondo acara poomse dimenangi Universiti HELP pada SUKIPT 2018 di UKM.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia