Harian Metro

BERI MESSI ‘BERNAFAS’ Ledak hatrik di laman Metz

- Agensi

 Barcelona perlu kurang beban pemain Argentina itu

Barcelona perlu mengurangk­an beban jangkaan yang dipikul bintangnya, Lionel Messi, kata pengurus, Ernesto Valverde.

Pemain Argentina itu sekali lagi tampil dengan persembaha­n taraf dunia apabila membuat umpanan terhadap gol tunggal Barca yang dijaringka­n Luis Suarez ketika separuh akhir pertama Piala Raja Sepanyol ke atas Valencia di Nou Camp, kelmarin.

Di sebalik aksi yang ditampilka­n, Valverde percaya pemain bintangnya itu perlu diberikan ruang untuk ‘bernafas’ ketika Barcelona meneruskan buruan untuk menjulang trofi pada baki saingan musim ini.

“Apabila Messi bermain, semua orang menjangkak­an banyak perkara daripadany­a,” kata Valverde. “Kadangkala ia terlalu Marseille: Penyerang Perancis, Florian Thauvin meledak hatrik ketika pasukannya, Marseille membelasah kelab tercorot Ligue 1, Metz 6-3 di laman sendiri, awal pagi semalam.

Kemenangan itu melonjakka­n Marseille ke tangga kedua liga, ketinggala­n lapan mata di belakang pendahulu, Paris Saint-Germain.

Selepas Morgan Sanson membuka tirai jaringan buat tuan rumah seawal minit keenam, Thauvin yang juga bekas penyerang Newcastle meledak gol pertamanya menerusi rembatan voli tiga minit kemudian.

Dia kemudian memperdaya pertahanan Metz, Fallou Diagne untuk menjaringk­an gol keduanya pada minit ke-44 sebelum melengkapk­an hatrik pada minit ke-56 yang berpunca daripada umpanan Dimitri Payet.

Hatrik itu menyaksika­n Thauvin sudah menjaringk­an 13 gol dalam kempen Ligue 1 musim ini.

“Flo (Thauvin) berterusan menjadi pemain yang penting, berat kerana anda perlu membiarkan Messi untuk bernafas.

“Benar dia pemain yang menakjubka­n seperti yang saya katakan banyak kali. Satu kekaguman untuk melihatnya setiap hari.”

Messi, 30, terus menampilka­n persembaha­n mengagumka­n buat Barca musim ini dan sudah menjaringk­an 27 gol dalam 33 perlawanan.

Valverde dalam pada itu turut berharap pemain yang baru dibeli dengan harga £142 juta (RM779 juta), Philippe Coutinho bulan lalu akan mengurangk­an beban terhadap Messi sekalipun dia hanya bermula di bangku simpanan, minggu ini.

Katanya, kemampuan Coutinho untuk beraksi di pelbagai posisi mampu menjadi kunci kepada kejayaan pasu- kannya pada anda tidak perlukan saya untuk memberitah­unya kepada anda,” kata pengurus Marseille, Rudi Garcia.

“Saya mahu dia terus bekerja keras, untuk memberikan sumbangan yang penting. Dia seorang pemain yang merendah diri. Pujian boleh melemahkan seseorang itu dan saya tidak mahu dia menjadi lemah!”

Selepas mendahului 3-0 berakhir babak pertama, Valere Germain meledak gol keempat Marseille tiga minit selepas babak hujung musim ini.

“Benar Coutinho bermain di bahagian tengah kerana kadangkala Messi gemar bermain di bahagian kanan,” kata Valverde. “Jika ia berlaku, kami perlu mengubahny­a sedikit.

“Idea kami Coutinho bermain di bahagian sayap apabila Messi bermain di bahagian tengah, tapi dia boleh bermain di mana-mana posisi.” kedua bersambung dengan jaringan keenam dijaringka­n Kostas Mitroglou pada minit ke-75.

Ketiga-tiga gol Metz pula dijaringka­n selepas lima kali gawang mereka ditembusi menerusi dua jaringan pada minit ke-73 dan ke-84 diikuti tandukan Ibrahima Niane paada minit ke-90. AFP Berlin: Michy Batshuayi meledak dua gol pada penampilan sulungnya di Borussia Dortmund yang menewaskan kelab tercorot Cologne 3-2 dalam aksi Bundesliga Jerman, awal pagi semalam.

Selepas hanya dua hari dipinjamka­n dari Chelsea, pengurus Dortmund, Peter Stoeger, yang dipecat oleh Cologne Disember lalu meletakkan kepercayaa­n buat penyerang Belgium itu bagi mengisi kekosongan ditinggalk­an Pierre-Emerick Aubameyang.

Dortmund menjual penyerang berbisanya itu kepada Arsenal sebelum menandatan­gani Batshuayi beberapa jam dengan perjanjian hingga Mei depan.

“Saya amat gembira, tapi paling penting kami menang,” kata Batshuayi. “Ia perlawanan pertama saya, ia akan sentiasa menjadi amat sukar.

“Saya boleh menjaringk­an lebih gol tapi paling utama menang dan tiga mata. Sasaran saya dengan Dortmund adalah kekal menang, menamatkan saingan setinggi yang boleh untuk berpeluang beraksi di Liga Juara-Juara musim depan.”

Selepas hanya menjaringk­an 12 gol untuk Chelsea, Batshuayi membuka tirai jaringan pada minit ke-35.

Cologne menyamakan kedudukan selepas sejam tetapi Batshuayi yang berusia 24 tahun, mempamerka­n ketenangan­nya untuk mengembali­kan kelebihan Dortmund kurang dua minit aksi berselang. - AFP

 ??  ?? ERNESTO Valverde LIONEL Messi
ERNESTO Valverde LIONEL Messi
 ??  ?? MICHY Batshuayi
MICHY Batshuayi
 ??  ?? FLORIAN (kiri) menyambut kemenangan bersama rakan sepasukan.
FLORIAN (kiri) menyambut kemenangan bersama rakan sepasukan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia