Harian Metro

City Boys tak perlu goyah

- Rizar Mohd Noor sukan@hmetro.com.my Devinder Singh devinder@nst.com.my

Johor Darul Ta’zim (JDT) kembali merampas Piala Sumbangsih daripada Kedah selepas menewaskan skuad Helang Merah 2-1, sekali gus mengutip tiga mata pertama pada aksi pembuka tirai Liga Super di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, malam tadi.

Turun dengan kesebelasa­n terbaik, skuad kendalian Ulisses Morais nyata menguasai perlawanan dan mengetepik­an corak permainan ‘falsafah Kedah’ yang diagung-agungkan oleh pengendali Ramon Marcote.

Tanpa kelibat Alvaro Silva yang terpaksa diketepika­n kerana kecederaan menyaksika­n JDT bertindak melancar serangan awal pada minit kedua dan mencemaska­n benteng Kedah selepas bola sepakan

Penjaring terbanyak Liga Perdana tahun lalu, Guilherme De Paula tidak mahu Kuala Lumpur gentar berdepan mana-mana pasukan menjelang pertemuan menentang musuh Lembah Klang, Selangor dalam aksi Liga Super malam ini.

Malah, penyerang itu turut mahukan rakan sepasukan memadamkan perkara itu dalam fikiran mereka apabila turun menentang Johor Darul Ta’zim (JDT) yang mampu menakutkan mana-mana pasukan dengan reputasi mereka selaku juara Liga Super empat kali berturut-turut.

“Kami bertarung satu perlawanan ke satu perlawanan dan kami tidak perlu takut kepada mana-mana pasukan,” kata Guilherme apabila City Boys dijadual bertemu JDT di laman sendiri pada 10 Februari depan selepas pertemuan dengan Selangor dan Negeri Sembilan.

“Kami tahu JDT, Kedah, Pahang dan Selangor pasukan besar tapi kami tidak perlu bimbang. Ini mengenai lintang S Kunanlan hampir disambar Luciano Figueroa namun sempat ditepis penjaga gol, Ifwat Akmal Che Kassim.

Kesilapan penjaga gol tuan rumah, Izham Tarmizi Roslan yang gagal mengeluark­an bola dari kawasan bahaya pada minit ke-14 mengundang padah selepas Sandro Da Silva bijak melambungk­an bola kepada Pablo Pallares yang berjaya melepasi perangkap ofsaid

 JDT rampas Piala Sumbangsih selepas tundukkan Kedah

11 pemain menentang 11 pemain dan kami bukannya budak-budak lagi. Kami hanya perlu bertarung hingga minit terakhir.”

Berdasarka­n rekod, Kuala Lumpur hanya pernah menewaskan Selangor sekali dalam 27 pertemuan sejak 2000 dan anak buah Fabio Maciel berdepan misi sukar untuk menewaskan barisan Red Giants kendalian P Maniam.

Satu-satunya kemenangan

Kuala Lumpur pada 2007 dan sejak itu pasukan itu tidak memperoleh kemenangan sebelum merembat kencang bola menggegar jaring.

Ketinggala­n 0-1 mencetus kebangkita­n buat tuan rumah yang menggandak­an asakan bagi memburu gol penyamaan dan ia berhasil pada minit ke-28 selepas bola sepakan lintang kapten Safiq Rahim membuka ruang buat Figueroa menanduk dalam 11 perlawanan menentang Selangor.

Bagaimanap­un, Guilherme bersedia mengetuai Kuala Lumpur untuk mencipta kejayaan menentang bekas pasukannya ketika memenangi Piala Malaysia pada 2015.

“Saya rasa selesa dan saya tahu apa yang diperlukan,” kata Guilherme yang menjaringk­an 30 gol pada 2017. “Saya perlu terus menjaringk­an gol untuk membantu Kuala Lumpur kekal dalam Liga Super dan melangkah lebih jauh.

“Saya tahu kualiti rakan sepasukan saya, kami mempunyai pemain luar dan juga tempatan yang bagus dan saya rasa kami boleh pergi jauh musim

ini.” kemas menewaskan Ifwat.

Seminit sebelum rehat, Figueroa terlepas peluang mencipta gol kedua peribadi selepas bola tandukan hasil umpanan Gonzalo Cabrera sekadar singgah di palang tatkala Ifwat sudah tertewas.

Tuan rumah kembali berada di depan pada minit ke-58 selepas bola sepakan lintang La’Vere Corbin-Ong tatkala menerima umpanan Safiq menyaksika­n Marcos Antonio bertindak melonjak tinggi untuk menanduk bola yang terkena tiang kiri sebelum masuk menewaskan Ifwat.

Helang Merah yang tersentak dengan jaringan itu tampak mengemaska­n gerakan untuk cuba mencari gol penyamaan namun gandingan Antonio dan Fadhli Shas bertindak bijak mengekang setiap gerakan anak didik Marcote yang terpaksa berputih mata kehilangan piala yang dimenangi musim lalu.

 ?? FOTO: MOHD AZREN JAMALUDIN ?? NATXO Insa (tengah) bersama Luciano Figueroa (kanan) meraikan jaringan pada perlawanan Piala Sumbangsih di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, malam tadi.
FOTO: MOHD AZREN JAMALUDIN NATXO Insa (tengah) bersama Luciano Figueroa (kanan) meraikan jaringan pada perlawanan Piala Sumbangsih di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, malam tadi.
 ??  ?? GUILHERME
GUILHERME

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia