Harian Metro

WAKIL SABAH MUNCUL JUARA

- Fazurawati Che Lah fazurawati@hmetro.com.my

Dua pelajar terima hadiah utama

pertanding­an Oxford Big Read

Inovasi sesuatu kaedah atau sistem yang baru diperkenal­kan bagi tujuan memudahkan kehidupan pada masa akan datang.

Menyedari kepentinga­n inovasi terkini dalam kehidupan seharian, membudayak­an inovasi dalam kalangan generasi muda perlu dilakukan seawal usia mereka.

Di peringkat pendidikan tinggi, seramai 200 siswa Kolej Antarabang­sa Yayasan Melaka (KAYM) tidak ketinggala­n mengadakan pelbagai program termasuk seminar berkaitan inovasi dalam usaha membudayak­an inovasi dalam kalangan penuntut.

Majlis perasmian program anjuran bersama Unit Inovasi dan Penyelidik­an Jabatan

Ketua Menteri Melaka ini disempurna­kan Ketua Eksekutif KAYM, Datuk Saroni Judi.

Turut hadir, Pendaftar KAYM, Aminalrash­id

Mohd Hussain, Naib Dua pelajar dari Sabah muncul pemenang utama dalam pertanding­an Oxford Big Read yang diadakan sempena sambutan Ulang Tahun ke-60 Oxford Fajar, baru-baru ini.

Kellie-Shea Leigh CW Debbie, 12, dari Sekolah Jenis Presiden Akademik KAYM, Jasmy Fardy Abdul Aziz dan Pegawai Unit Inovasi dan Penyelidik­an Jabatan Ketua Menteri, C Gangga.

Saroni dalam ucapannya berkata, inovasi dan kreativiti adalah fokus utama kerajaan dalam usaha menuju ke arah negara maju dan rakyat berpendapa­tan tinggi menjelang tahun 2020.

Jelasnya, inovasi ialah asas kepada pertumbuha­n dan kemajuan negara.

“Kejayaan program pembudayaa­n inovasi dan kreativiti di KAYM bergantung kepada komitmen dan pembabitan seluruh warganya termasuk penuntut.

“Justeru, penuntut perlu diberikan pendedahan berkaitan sains kreatif dan inovatif yang menjurus kepada keusahawan­an relatif sebagai galakan dan dorongan bagi meningkatk­an daya kreatif.

“Ini juga selari dengan matlamat negara untuk Kebangsaan Cina (SJKC) St James, Kota Kinabalu dan Chloe Lee, 13, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) St Francis Convent, Kota Kinabalu masingmasi­ng adalah pemenang dalam Kategori 1 (berumur 10 hingga 12 tahun) dan Kategori 2 (berumur 13 dan 14 tahun).

Kedua-duanya membawa pulang wang tunai

RM2,000 sementara sekolah mereka pula menerima buku yang bersamaan dengan ketinggian fizikal pemenang. Hadiah kemenangan disampaika­n Pengurus Kanan Pemasaran Oxford Fajar Malaysia Sdn Bhd, Yong Ching Sze.

Lebih membanggak­an, kemenangan Kellie-Shea dan Chloe adalah menerusi karya bertajuk The Blue Batik serta Tales From the Arabian Nights.

Pertanding­an itu memerlukan mereka menyerahka­n karya seni kreatif yang menggambar­kan aspek cerita berdasarka­n tajuk buku yang dibaca.

Ia juga disertai cadangan bernas berkenaan apa yang mereka gemari dalam cerita itu dan mengapa orang lain perlu membacanya.

Bagi cabaran itu, pek bahan bacaan disediakan untuk sekolah berdaftar.

Peserta perlu memilih dan membaca sekurangku­rangnya satu bahan yang sesuai dengan umur daripada mana-mana siri Oxford Fajar atau Oxford University Press.

Pertanding­an Oxford

Big Read yang pertama berlangsun­g dari 1 September hingga 15 Oktober tahun lalu dan menerima sejumlah 1,897 penyertaan.

Piala dan sijil pencapaian juga dianugerah­kan kepada SMK Labuan yang mencatatka­n bilangan penyertaan tertinggi.

Pengarah Urusun Oxford Fajar, Sharmini Nagulan berkata, pertanding­an itu mendapat sambutan baik dan pihaknya gembira dengan keputusan diperoleh.

“Idea di sebalik pertanding­an ini untuk memotivasi­kan pelajar dalam meningkatk­an kemahiran membaca dalam bahasa Inggeris dan memupuk kreativiti.

“Ia juga bertujuan mendorong dan menggalakk­an pelajar untuk mempertimb­angkan apa yang mereka baca, menyatakan pendapat atau pemikiran ke arah lebih tinggi,” katanya.

Sebelum pertanding­an Oxford Big Read, Oxford Fajar turut menganjurk­an pertanding­an penulisan kreatif Oxford Big Write yang terbuka kepada pelajar berumur 15 hingga 19 tahun.

 ??  ?? SARONI menyampaik­an ucapan perasmian pada
seminar inovasi.
SARONI menyampaik­an ucapan perasmian pada seminar inovasi.
 ??  ?? KELLIE-SHEA (kanan) menerima replika cek daripada Yong (dua dari kiri) disaksikan Guru Besar SKJC St James, Chee Chi Hiung (kiri), Penolong Kanan 1 SJKC St James, Hiew Mei Ping (tiga dari kiri) dan Unit Bahasa Inggeris PPD Kota
Kinabalu, Cynthia C...
KELLIE-SHEA (kanan) menerima replika cek daripada Yong (dua dari kiri) disaksikan Guru Besar SKJC St James, Chee Chi Hiung (kiri), Penolong Kanan 1 SJKC St James, Hiew Mei Ping (tiga dari kiri) dan Unit Bahasa Inggeris PPD Kota Kinabalu, Cynthia C...
 ??  ?? CHLOE (kanan) bersama replika wang tunai RM2,000
diserahkan Yong (kiri) dan disaksikan Pengetua SMK St Francis Convent, Chong Shat Muai.
CHLOE (kanan) bersama replika wang tunai RM2,000 diserahkan Yong (kiri) dan disaksikan Pengetua SMK St Francis Convent, Chong Shat Muai.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia