Harian Metro

Guardiola tak rasa bersalah

-

Manchester, England: Jose Mourinho memuji sumbangan Alexis Sanchez yang meledak gol sulungnya di Manchester United ketika menewaskan Huddersfie­ld Town 2-0 kelmarin, tetapi kurang gembira dengan suasana ‘sunyi’ di Old Trafford.

Ketika kemenangan jelas menggembir­akan, Mourinho mendakwa peminat tuan rumah tidak bersorak dengan cukup kuat bagi memberi sokongan terhadap pemain.

Satu daripada aura positif yang diperoleh United adalah prestasi bekas pemain Arsenal, Sanchez, yang jelas berada di tahap yang baik menyaksika­n pemain Huddersfie­ld tidak segan untuk menjadikan pemain Chile itu sebagai sasaran.

Begitupun di sebalik melihat pembelian barunya itu sentiasa berdepan terjahan Burnley, England: Pep Guardiola mempertaha­nkan keputusann­ya untuk menyenarai hanya enam pemain gantian ketika Manchester City terikat 1-1 dengan Burnley pada aksi Liga Perdana Inggeris, kelmarin.

Pengurus dari Sepanyol itu mendakwa, beliau tidak mempunyai pemain yang cukup untuk mengisi bangku simpananny­a sekalipun mempunyai skuad termahal dalam Liga Perdana.

Guardiola melakukan kunjungan ke Turf Moor tanpa tujuh pemain dan lantang mengkritik pengadil kerana dikatakan tidak melakukan kerja yang sepatutnya dalam menjaga pemainnya.

City juga cuba mendapatka­n pemain Leicester, Riyad Mahrez sepanjang perlawanan, Mourinho berkata, Sanchez boleh menangani cabaran itu ketika United merapatkan jurang dengan Manchester City kepada 13 mata di puncak Liga Perdana Inggeris.

“Alexis adalah pemain yang menakjubka­n, tapi bukannya primadona,” kata Mourinho.

“Dia lelaki yang merendah diri dan tidak melupakan di mana tempat dia bermula dan saya amat yakin ketika dia bermain di Chile, dia bermain di tempat yang sukar dan dia sudah biasa dengannya.”

Selain prestasi baik Sanchez, satu lagi perkara yang turut menjadi kebimbanga­n adalah keputusan Mourinho menggugurk­an Paul Pogba susulan kekalahan United kepada Tottenham Hotspur, pertengaha­n minggu lalu.

Mourinho begitupun pada saat-saat akhir sebelum jendela perpindaha­n ditutup, Rabu lalu namun gagal.

Selain itu, Guardiola turut menjelaska­n beliau tidak mempunyai masalah dengan Pogba, tetapi berisiko untuk dibenci peminat United selepas mengkritik suasana di Old Trafford.

Selepas menyuaraka­n pandangan sama ketika kemenangan ke atas Leicester Ogos lalu, Mourinho sekali lagi berasakan beliau perlu menyatakan sesuatu mengenai suasana di laman keramat United itu yang disifatkan penuh dengan penonton tetapi pemalu.

“Ia bukannya Portsmouth,” katanya. “Saya mengingati Portsmouth ketika di Liga Perdana. Ia stadium yang kecil, tapi suasana di sana menakjubka­n.

“Di sini, suasananya sedikit sunyi, kami tidak begitu bersemanga­t, tapi pemain gemar bermain di sini.” - AFP menyatakan jadual perlawanan skuad utama yang berlangsun­g pada sebelah petang turut menjadi punca mengapa beliau tidak dapat membariska­n beberapa pemain mudanya.

“Kami tidak mempunyai pemain lain,” kata Guardiola. “Mereka semua cedera.

“Saya mempunyai 18 pemain dan boleh memanggil seorang daripada pasukan kedua, tapi mereka bermain semalam (kelmarin). Pemain lain cedera.”

Keputusan Guardiola itu begitupun mencetus kritikan antaranya bekas pemain Manchester United, Gary Neville yang menggambar­kan ia sebagai ‘jenaka.’ - AFP

 ??  ?? SANCHEZ (kanan) ledak gol sulung untuk United ketika menentnag Huddersfie­ld, kelmarin.
SANCHEZ (kanan) ledak gol sulung untuk United ketika menentnag Huddersfie­ld, kelmarin.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia