Harian Metro

Kawasan pelanconga­n berdepan hakisan

-

Miri: Semakin banyak kawasan pantai di wilayah utara Sarawak dengan sebahagian besarnya menjadi tumpuan pelancong berdepan masalah hakisan yang serius.

Selain Pantai Tanjung Lobang, turut terjejas ialah Pantai Lutong di Kuala Baram serta beberapa pantai tumpuan pelancong di Sibuti yang terletak di pinggir bandar raya ini.

Hasil tinjauan mendapati, walaupun tembok penahan ombak dibina di kawasan pantai terbabit, masalah hakisan sukar dielakkan, malah cukup ketara berlaku ketika musim tengkujuh.

Benteng penahan ombak dibina di empat kawasan pantai berkenaan, namun masalah hakisan pantai itu ternyata sukar dielakkan.

Di Pantai Tanjung Lobang banyak kemudahan pelanconga­n disediakan, terutama pondok rekreasi roboh akibat hakisan yang berlaku, selain dihanyutka­n ombak besar.

Malah, benteng batu yang berfungsi sebagai tembok penahan juga didapati mengalami kerosakan akibat dibadai ombak dan ‘ditenggela­mi’ pasir.

Situasi sama berlaku di Pantai Lutong dengan kawasan padangnya menjadi tumpuan peminat sukan ekstrim paraglider, kini hampir terhakis sepenuhnya.

Penduduk Miri, Chin Siew Lee, 45, berkata, usaha serius perlu dilakukan untuk memastikan pantai yang menjadi ikon bandaraya Miri sebagai ‘Gerbang Pelanconga­n Wilayah Utara’ kekal terpelihar­a.

“Misalnya Pantai Tanjung Lobang dan Pantai Lutong dulu antara pantai paling popular di utara Sarawak.

Malah, setiap hujung minggu kedua-dua pantai itu dikunjung ramai pengunjung.

“Namun, keadaan pantai berkenaan kini semakin berubah disebabkan masalah hakisan...kawasan pantai semakin mengecil,” katanya.

 ??  ?? PANTAI Tanjung Lobang, mengalami hakisan yang serius.
PANTAI Tanjung Lobang, mengalami hakisan yang serius.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia