Harian Metro

Sanchez mengaku tipu cukai Tenang, beri masa...

- Reuters

Barcelona: Penyerang Manchester United, Alexis Sanchez mengaku bersalah atas dua dakwaan penipuan cukai sewaktu dia beraksi mewakili kelab Sepanyol Barcelona dan menerima penangguha­n hukuman penjara selama 16 bulan, kata ejennya Fernando Felicevich semalam.

Dalam kenyataan yang dikeluarka­n pihak pendakwara­ya Barcelona yang disaksikan Reuters, Sanchez didakwa melakukan penipuan cukai di Sepanyol berjumlah 983,000 euro (RM4.72 juta) membabitka­n hak imej pada 2012 dan 2013 dengan menggunaka­n sebuah syarikat perniagaan palsu (shell company) di Malta dan tidak menyatakan pendapatan ketika mengemukak­an pulangan cukai.

Pemain Chile itu diberikan penangguha­n hukuman

 Pochettino optimis Lamela kembali temui sentuhan berbisa

(gambar)

Pengurus Tottenham Hotspur, Mauricio Pochettino menyokong Erik Lamela untuk mencapai prestasi terbaik selepas pemain tengah itu menjaringk­an gol pertamanya sejak kembali daripada kecederaan pinggul yang menyaksika­nnya diketepika­n lebih setahun ketika menang 2-0 ke atas Newport County pada aksi Piala FA, semalam.

Pemain kebangsaan Argentina itu, yang kali terakhir meledak gol buat kelabnya pada September 2016, menyumbat gol kedua selepas gol sendiri pertahanan Dan Butler membantu Tottenham menewaskan kelab divisyen empat Newport penjara selama lapan bulan untuk setiap pertuduhan dengan denda masing-masing sebanyak 353,000 euro (RM1.69 juta) dan 237,000 euro (RM1.14 juta).

Menurut undang-undang Sepanyol, sebarang hukuman di bawah dua tahun untuk kesalahan bukan jenayah tidak memerlukan defendan dengan pertuduhan terdahulu untuk menjalani hukuman penjara.

Sanchez memuat naik pos di media sosial kenyataan daripada Felicevich yang mengkritik pihak berkuasa Sepanyol kerana mengubah kriteria pulangan cukai dan menggunaka­n media untuk mengaibkan pemain di mata orang awam.

“Biarpun membuktika­n Alexis tidak melakukan sebarang jenayah, kami rasa bertanggun­gjawab, atas rekomendas­i penasihat kami untuk menerima perjanjian berat sebelah bagi meredakan tekanan emosi, peribadi dan kewangan yang datang daripada kes mahkamah yang berlanjuta­n,” menurut kenyataan itu.

“Melihat kepada beban yang ditanggung Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi pada aksi ulangan pusingan keempat di Wembley.

“Saya fikir dia tidak berdepan masalah untuk mengembali­kan tahap sebenarnya atau meningkat kerana dia lebih matang dan anda belajar daripada saat sukar. Saya tidak ragu-ragu mengenainy­a,” kata Pochettino selepas perlawanan itu.

“Sering kali penting buat pemain serangan menemui jaringan dan buatnya bermain 90 minit. Ia satu perasaan yang penting buatnya. Penting kerana dia seorang pemain yang penting.”

Lamela menjalani pembedahan pinggul

April lalu sebelum kembali ke pasukan pada November. serta pemain lain, kami memutuskan bahawa jalan terbaik adalah menerima perjanjian berat sebelah itu supaya kami boleh meneruskan hidup dan tidak lagi menjadi mangsa tekanan media dan politik.”

Sanchez, yang menyertai United dari Arsenal bulan lalu, mengisi senarai panjang pemain La Liga dahulu dan sekarang termasuk Ronaldo, Messi, Marcelo, Pepe dan Javier Mascherano yang berdepan tindakan mahkamah kerana didakwa melakukan penipuan cukai di Sepanyol.

Sanchez menyertai Barcelona dari kelab Itali Udinese pada 2011 dan menyertai Arsenal tiga tahun kemudian. Reuters Dia melakukan 13 penampilan liga musim ini dan dua lagi dalam Piala FA.

Pemain berusia 25 tahun itu beraksi

90 minit penuh menentang Newport, hanya kali kedua dia melakukann­ya musim ini.

“Sudah tentu ia satu masalah besar selepas lebih setahun tidak beraksi. Tidak pernah mudah untuk kembali dan beraksi seperti sebelum ini. Tapi dia sukakan bola sepak dan dia suka berlatih. Saya fikir mentalitin­ya menakjubka­n.”

Tottenham menghuni tangga kelima Liga Perdana Inggeris dengan 49 mata daripada 26 perlawanan.

 ??  ?? LAMELA menjalani pembedahan pinggul April lalu
LAMELA menjalani pembedahan pinggul April lalu
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia