Harian Metro

TAWAR PROGRAM PENGURUSAN BERKUALITI

- Fazurawati Che Lah fazurawati@hmetro.com.my

Pengurusan merujuk kepada seseorang atau sekumpulan individu yang menjalanka­n fungsi dan tugas mengurus dalam sesebuah organisasi bertujuan mencapai sesuatu matlamat atau objektif.

Antara MSU College Shah Alam menerusi Unit pembanguna­n Pelajar (UPP) dengan kerjasama Jabatan

Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Selangor menganjurk­an program

Dare to Lead Boot Camp bertempat di Balai Bomba dan Penyelamat Seksyen 15 Shah Alam, Selangor, barubaru ini.

Program yang membabitka­n seramai 60 penuntut dari pelbagai bidang pengajian itu komponen penting yang perlu diuruskan termasuk penggunaan sumber manusia, kewangan dan teknologi.

Menyedari potensi bidang ini untuk jangka panjang, MSU College menawarkan Diploma Pengurusan di bawah School of Hospitalit­y, Education and Business Studies (SHB) kepada mereka yang berminat menceburi kerjaya dalam bidang pengurusan dan pentadbira­n organisasi.

Program ini direka khusus bagi mempersiap­kan penuntut

bertujuan memberikan pendedahan awal mengenai asas pertolonga­n cemas yang meliputi insiden kebakaran, kecederaan akibat kemalangan jalan raya dan lain-lain lagi.

Terdapat dua kategori pembelajar­an dijalankan iaitu teori dan praktikal.

Peserta turut menyaksika­n demonstras­i teknik memberi bantuan awal kepada mangsa yang pengsan, patah anggota badan ataupun luka, pemadaman api menggunaka­n pili bomba dan alat pemadam api. dengan pengetahua­n terkini dan isu semasa yang berkaitan dengan pengurusan dan perniagaan.

Ia juga melengkapk­an penuntut dengan kemahiran khusus dalam bidang pengurusan dan memberi pendedahan menyeluruh dalam pelbagai aspek asas pengurusan organisasi termasuk pengurusan, pemasaran dan sebagainya.

Anda yang berminat mengikuti program ini perlu memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu lulus Sijil Pelajaran Malaysia

MSU College beri pendedahan menyeluruh kepada pelajar dalam pelbagai aspek perihal pentadbira­n

Selain diberikan pendedahan mengenai etika dan disiplin kerja pasukan bomba, peserta juga didedahkan dengan teknik dan kemahiran membuat keputusan mengikut situasi dan suasana kejadian yang berisiko dan mencabar.

Menurut seorang peserta, Dzia Afiq Dzia

Uddin, program itu berupaya memantapka­n jati diri penuntut sekali gus membuka mata mengenai skop kerjaya anggota bomba dan penyelamat.

“Ternyata bukan semua orang boleh melakukan tugas (SPM/SPMV) dengan tiga kepujian dalam mana-mana subjek atau memiliki sijil dari politeknik, universiti awam atau swasta.

Sebaik tamat pengajian diploma, graduan berpeluang melanjutka­n pengajian ke peringkat ijazah di Management & Science University (MSU) melalui Faculty of Business Management & Profession­al Studies (FBMP) yang mana penuntut boleh membuat pindahan kredit ke tahun dua pengajian.

berat dan berbahaya seperti mereka yang sentiasa berdepan dengan risiko.

“Saya dan rakan teruja kerana berpeluang menimba ilmu dan pengalaman daripada pegawai bomba yang terlatih dan berpengala­man,” katanya.

Menerusi aktiviti dan kolaborasi yang terjalin antara kedua-dua pihak ini, ia berjaya memupuk semangat setia kawan dan sentiasa bersedia bagi menangani sesuatu kejadian yang tidak diingini.

 ??  ?? PENGAJIAN Pengurusan potensi jangka panjang dalam bidang sumber manusia, kewangan dan pentadbira­n organisasi.
PENGAJIAN Pengurusan potensi jangka panjang dalam bidang sumber manusia, kewangan dan pentadbira­n organisasi.
 ??  ?? PESERTA bergambar kenangan
PESERTA bergambar kenangan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia