Harian Metro

Jiwa positif Nadia

- Yusliza Yakimir Abd Talib yusliza@hmetro.com.my

Kehadiran Tahun Baru Cina tidak hanya memberi rezeki kepada golongan Tionghoa dalam menyediaka­n pelbagai juadah bagi menyambut perayaan itu tidak lama lagi.

Ini kerana usahawan Melayu yang menjual pelbagai jenis biskut dan kuih-muih tradisi turut menerima tempias apabila produk mereka menjadi pilihan masyarakat itu sebagai pelengkap hidangan ketika menerima tetamu.

Pengusaha kuih kapit di Permatang Pauh, Bukit Mertajam, Nur Farah

Diba Azhar, 28, kini tidak menang tangan apabila menerima tempahan kuih Sekali pandang dirinya tidak ubah seperti wanita lain namun di sebalik senyuman manisnya tersingkap seribu satu memori pahit saat bertarung nyawa akibat ketumbuhan dalam kepala.

Bayangkan pada usia yang muda, wanita ini terpaksa mengharung­i pembedahan hampir 10 kali akibat ketumbuhan itu malah kerap diserang sawan.

Pertama kali menemui Nadia Zulkifli, 33, barubaru ini, wanita ini dengan kapit pelbagai perisa yang menjadi kegemaran ketika menyambut perayaan Tahun Baru Cina setiap tahun.

“Saya memberikan tumpuan khas bagi memenuhi permintaan pelanggan dengan jangkaan pengeluara­n kira-kira 10,000 balang kuih kapit untuk pasaran tempatan dan seluruh negara.

“Malah, saya menyediaka­n modal lebih RM40,000 bagi menyediaka­n segala keperluan resipi kuih kapit sempena Tahun Baru Cina yang bakal disambut kurang dua minggu lagi,” katanya. sopan meminta agar gambarnya dirakam dari sudut tertentu dan permintaan itu pastinya menimbulka­n tanda tanya penulis.

Menyedari keadaan itu, lantas wanita itu memberitah­u: “Jangan salah faham ya, sebenarnya mata kiri saya tidak lagi boleh melihat, jadi saya bimbang jika kedudukan mata kelihatan ‘lari’ dari lensa kamera,” ujarnya sambil tertawa.

Semangat wanita ini benar-benar dikagumi. Tidak nampak sedikit pun kekurangan­nya itu bahkan setiap butir bicaranya dizahirkan dengan positif dan penuh berkeyakin­an.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia