Harian Metro

Penyertaan bersyarat

 Tiga sukan yang digugurkan MSN tetap bertanding di SUKMA atas tiket rayuan

- Nur Aqidah Azizi dan Mohd Khidir Zakaria sukan@hmetro.com.my

Tiga sukan yang kembali dipertandi­ngkan pada Sukan Malaysia (SUKMA) di Perak tahun ini akan tetap digugurkan daripada senarai sukan teras Majlis Sukan Negara (MSN), kata Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Katanya, keputusan menyenarai­kan kembali taekwando, angkat berat dan sepak takraw untuk dipertandi­ngkan pada temasya berkenaan susulan rayuan yang dikemukaka­n oleh Majlis Sukan Negeri itu tidak mengubah keputusan asal yang menyebut ketiga-tiga acara itu digugurkan daripada sukan teras.

“Keputusan menyenarai­kan kembali ketiga-tiga sukan itu hanya untuk SUKMA yang akan diadakan di Perak tahun ini. Ketiga-tiga sukan berkenaan tetap digugurkan daripada sukan teras MSN dan tiada peruntukka­n akan disalurkan.

“Ini bermakna mereka perlu mengurus dan mentadbir persatuan sukan masing-masing secara sendiri,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran Fit Malaysia 2018, semalam.

Kira-kira 15, 000 peserta mengambil bahagian pada program yang diadakan di Batu 1 itu. Turut hadir, Pengerusi Jawatankua­sa Pelanconga­n Negeri, Datuk Tun Hairudin Abu Bakar.

Mengulas lanjut, Khairy menambah, keputusan menyenarai­kan kembali tiga sukan berkenaan dipertandi­ngkan di SUKMA dibuat berdasarka­n syarat yang dipersetuj­ui oleh ketiga-tiga persatuan sukan.

“Untuk taekwando mereka perlu memberi peluang kepada atlet yang bukan daripada Persatuan Taekwando Malaysia (MTA) untuk menyertai kejohanan kebangsaan.

“Bagi angkat berat, mereka perlu pastikan tiada lagi kes doping di SUKMA atau mana-mana kejohanan lain. Kami tidak akan bertolak ansur dan jika ada satu kes

sekalipun, tiada lagi acara ini pada SUKMA akan datang,” katanya.

Khairy berkata, bagi sepak takraw, Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) sudah mengadakan pertemuan dengan kementeria­nnya dan bersetuju untuk menjalanka­n pengstrukt­uran semula pengurusan serta menyediaka­n program pembanguna­n jangka panjang bagi meningkat prestasi sukan di peringkat akar umbi.

“Ketiga-tiga sukan berkenaan tetap digugurkan daripada sukan teras MSN dan tiada peruntukka­n akan disalurkan

Khairy Jamaluddin Abu Bakar

 ??  ?? KHAIRY berswafoto bersama orang ramai di majlis pelancaran Fit Malaysia 2018, semalam.
KHAIRY berswafoto bersama orang ramai di majlis pelancaran Fit Malaysia 2018, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia