Harian Metro

Tak pernah silap langkah LFP siasat aduan Balotelli

- AFP

Sebagai pemain, Zinedine Zidane pernah mencetus kejayaan Piala Dunia bersama Perancis, tetapi kegemilang­an kariernya lebih tertumpu kepada kejayaanny­a dalam aksi Liga Juara-Juara.

Jaringanny­a untuk Real Madrid ketika final Piala Eropah 2002 menentang Bayer Leverkusen di Hampden Park, Glasgow antara gol paling hebat dalam sejarah pertanding­an itu.

Begitu juga jaringanny­a ketika kemenangan Perancis ke atas Brazil pada 1998, kejayaan di Euro 2000 serta tandukanny­a ke dada Marco Materazzi ketika final Piala Dunia 2006 - semuanya melakar sejarah tersendiri dalam kariernya.

Cintanya terhadap Liga Juara-Juara berterusan sebagai pengendali, daripada pembantu kepada Carlo Ancelotti di Real ketika memenangi gelaran pada edisi 2014 hingga memacu sendiri Madrid menjuarain­ya sepanjang dua musim lalu.

Kini masa depan Zidane di Santiago Bernabeu akan ditentukan dengan pertemuan Liga Juara-Juara menentang Paris Saint-Germain awal pagi esok.

Sepanjang 18 bulan sejak dilantik pada Januari 2016, legenda Perancis itu tidak pernah tersilap langkah, tetapi

 Zidane pertaruh kekayaan pengalaman beraksi di pentas Eropah berdepan cabaran PSG

tuah seakan tidak menyebelah­inya kebelakang­an ini.

“Ia situasi di luar jangkaan, tapi kami perlu mengharung­inya,” kata Zidane yang sudah memenangi lapan trofi sejak menggantik­an Rafael Benitez di kem Madrid. awal pagi esok.

Dalam dunia bola sepak, Real unggul dengan muncul juara Eropah sebanyak 12 kali, tetapi akhir-akhir ini turut menguasai aspek kewangan kelab Eropah.

Kekayaan Real dicetus oleh strategi perpindaha­n presidenny­a, Florentino Perez yang

“Kami tidak boleh mengetepik­an usaha selama ini hanya kerana prestasi semasa. Ini bukan sebarangan kelab. Sedikit perkara negatif akan membayar apa saja untuk mendapatka­n bintang terhebat dunia.

“Jika Real mempunyai pemain terbaik dunia di setiap posisi, pulangan tidak akan menjadi masalah,” kata Perez pada 2016.

Real memecahkan rekod yuran perpindaha­n sebanyak lima kali antara 2000 hingga 2013 menerusi pembelian Luis Figo, Zinedine Zidane, Kaka, Cristiano Ronaldo dan Gareth Bale.

Satu lagi aset penting kelab itu adalah Stadium Santiago Bernabeu, yang mana Perez mahu menambah bumbung, kawasan menyambut tetamu baru, pusat beli belah, malah sebuah hotel yang dianggarka­n menelan belanja 400 juta euro (RM1.9 bilion).

Bagaimanap­un PSG berpeluang mengatasi kehebatan kewangan Real itu menerusi kemenangan di tengah padang sekali gus memburu tempat ke final buat julung kali. - AFP di sini dan media akan menjadikan­nya isu besar.

“Jika saya rasa saya tidak mampu, saya akan meninggalk­annya esok. Saya suka Paris: Badan bola sepak Perancis memberitah­u mereka akan menyiasat aduan penyerang Nice, Mario Balotelli

yang mendakwa mendengar ejekan ‘monyet’ ditujukan kepadanya ketika kekalahan di Dijon, Sabtu lalu.

Liga Perancis (LFP) memberitah­u “kes berkenaan akan diteliti Khamis ini oleh jawatankua­sa disiplin” tetapi menambah mereka belum mempunyai sebarang bukti setakat ini.

Balotelli dilayangka­n kad kuning kerana memperagak­an kemarahann­ya kepada penyokong ketika perlawanan itu. Dia kemudian memberitah­u pengadil yang dia menjadi mangsa ejekan berbaur perkauman.

Nice memuat naik mesej di Twitter ketika perlawanan mengatakan Balotelli ‘dilayangka­n kad kuning selepas berang dengan sikap perkauman ditunjukka­n penyokong.”

(gambar)

apa yang saya lakukan. Tidak semua orang mampu lakukannya. Saya cuba melakukan yang terbaik, saya sedar ia tidak akan kekal.”

Organisasi British Kick It Out, yang berkempen menentang diskrimina­si, mengeluark­an kenyataan “ia mengejutka­n melihat Mario Balotelli dilayangka­n kad kerana memberitah­u pengadil berkenaan cacian berbentuk perkauman yang ditujukan kepadanya oleh penyokong Dijon.”

Menurut Kick It Out, mereka mengharapk­an tindakan tegas daripada badan bola sepak Perancis. - AFP

 ??  ?? AKSI Zidane ketika menentang Leverkusen pada final Liga Juara-Juara 2002.
AKSI Zidane ketika menentang Leverkusen pada final Liga Juara-Juara 2002.
 ??  ?? NEYMAR antara pemain termahal dimiliki PSG.
NEYMAR antara pemain termahal dimiliki PSG.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia