Harian Metro

MB JANJI SEDIA RUMAH

- Suraya Roslan suraya@hmetro.com.my

 Maslinda dapat kediaman PPR dengan sewa percuma 6 bulan

Kita akan memberikan enam bulan pertama sewaan percuma kepadanya

Mohamad Hasan

Impian ibu tunggal, Maslinda Abd Rahman, 44, untuk memiliki kediaman sendiri bakal dimakbulka­n apabila kerajaan Negeri Sembilan meluluskan sebuah rumah untuk dihuni tiga beranak terbabit di negeri itu dalam masa terdekat.

Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, perbincang­an dengan pegawai berkaitan mendapati Maslinda bersama anaknya, Muhammad Nazaruddin Roslan, 11, dan Putri Aleeya Maisarah, 15, memerlukan rumah segera berikutan selama tiga bulan menghuni wad pediatrik Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ), Seremban.

“Hasil pendedahan Harian Metro, kita prihatin dan meluluskan segera sebuah rumah di Projek Perumahan Rakyat (PPR) di dua kawasan sama ada di Taman Jasmine, Senawang atau Seri Perdana, Paroi.

“Bagaimanap­un ini bergantung kepada kekosongan di dua PPR berkenaan dan kami mempertimb­angkan untuk memberikan rumah tingkat bawah berikutan keadaan fizikal Muhammad Nazaruddin yang tidak boleh bergerak,” katanya kepada Harian Metro, semalam.

Mohamad berkata, jika terdapat kekosongan, tiga beranak itu boleh memasuki rumah baru dalam tempoh dua minggu lagi.

“Selain itu, sementara Maslinda memperoleh pendapatan sampingan, kita akan memberikan enam bulan pertama sewaan percuma kepadanya.

“Kita akan melihat apa bentuk bantuan kewangan lagi diperlukan keluarga berkenaan kelak,” katanya.

Sebelum ini, Harian Metro mendedahka­n tiga beranak itu tiada tempat untuk dituju melainkan tinggal sementara di wad pediatrik HTJ.

Maslinda tiada pilihan selain menempatka­n Muhammad Nazaruddin yang menghidap Cerebral Palsy dan sawan di wad berkenaan berikutan bilik yang disewa tidak dapat memuatkan mereka tiga beranak.

Meskipun pihak hospital berulang kali memberitah­unya Muhammad Nazaruddin yang mesra dipanggil Naza boleh keluar dari hospital namun dia tiada tempat untuk dituju.

Dia yang menyewa bilik di sebuah surau yang diubah suai di Rumah Pangsa Rakyat Pajam, Country Heights, Mantin tidak mempunyai pendapatan tetap berikutan tidak mempunyai pekerjaan.

 ??  ??
 ??  ?? ANTARA laporan Harian Metro mengenai penderitaa­n Maslinda.
ANTARA laporan Harian Metro mengenai penderitaa­n Maslinda.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia