Harian Metro

Pelumba ‘super’ Badminton Asia perangi gejala atur perlawanan

- Azlan Muhammad Zain azlanmz@nstp.com.my

 Beasley yakin Azizul, Shah Firdaus kekal prestasi mantap di Kejohanan Dunia

“Anda akan melihat lebih banyak lagi persembaha­n hebat daripada Azizulhasn­i Awang dan Shah Firdaus Sahrom.” Itu janji ketua jurulatih negara, John Beasley ketika ditanya mengenai dua pelumba utama negara itu selepas mereka menamatkan Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) di Velodrom Nasional, semalam.

“Banyak lagi akan hadir, anda sudah melihat sedikit daripadany­a di sini. Anda sudah melihat kepantasan Azizulhasn­i dan Shah Firdaus.

“Azizulhasn­i berada pada prestasi ‘super’ untuk menghadapi Kejohanan Dunia dalam masa terdekat. Lebih bertenaga dengan misi utama adalah melayakkan diri ke final terlebih dulu. Saya merasakan pelumba tuan rumah, Belanda akan menjadi saingan utama,” katanya.

Azizulhasn­i melakar rekod baru Asia dengan memecahkan badi untuk melakar catatan bawah 10 saat dengan masa 9.774 saat (rekod paras laut) selain Shah turut melakukan 9.977s dalam kelayakan pecut individu.

“Kami agak

‘berkarat’ kerana sudah 11 bulan memberi fokus kepada latihan gimnasium dan tidak bersaing pada perlumbaan kompetitif seperti ini. Selepas ini akan kembali fokus kepada membina kepantasan lain,” kata Kenny.

“Kami (Badminton Asia) sedar dengan skandal yang sedang berlaku, yang mana dua pemain Malaysia sedang disiasat oleh BWF. Bagaimanap­un kami belum dihubungi oleh badan badminton dunia.

“Secara teknikal, pemain datang dari ahli gabungan, jadi BWF berhak berhubung dengan BAM (Persatuan Badminton Malaysia). Kami di Badminton Asia percaya BWF akan dapat menyelesai­kan kemelut ini.”

Ditanya sama ada Badminton Asia mempunyai langkah pencegahan mereka sendiri Kenny berkata: “Saya rasa BWF mempunyai dua cara, satu menerusi sistem pelumba.

“Terus dan yakin kepada perancanga­n kami, ia berkisar dengan perancanga­n empat tahun (Olimpik 2020). Namun kami akan mempamerka­n sesuatu di Sukan Asia nanti. Kami akan memberikan yang terbaik musim ini,” tambahnya.

Menurut pengendali dari Australia berkenaan, beliau akan menyenarai­kan trio pecut terbaik negara di Sukan Asia pada Ogos nanti. Ini bermakna Beasley bakal menyenarai­kan Azizulhasn­i, Shah Firdaus dan salah seorang daripada Muhammad Khairil Nizam Rasol, Muhammad Fadhil Mohd Zonis dan Mohamad Shariz Efendi Mohd Shahrin dalam misi membentuk gandingan terbaik menuju Olimpik 2020. pemberi maklumat yang terdapat di laman sesawang mereka dan saya percaya mereka juga mempunyai kaedah saintifik untuk mengesan gejala mengatur perlawanan dalam kalangan pemain.

“Seperti yang saya katakan sebelum ini, Badminton Asia tidak akan bertolak ansur dalam sebarang bentuk manipulasi perlawanan dan kami akan membantu BWF memerangin­ya.”

Minggu lalu, dalam satu laporan eksklusif, Sukan NSTP mendedahka­n seorang pemain Malaysia disiasat oleh BWF berkenaan dakwaan mengatur perlawanan.

 ??  ?? BEASLEY (kanan) senarai trio terbaik negara di Sukan Asia Ogos nanti.
BEASLEY (kanan) senarai trio terbaik negara di Sukan Asia Ogos nanti.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia