Harian Metro

Parlimen Sibu, Lanang berpotensi dirampas semula Barisan Nasional

-

Parlimen Sibu dan Parlimen Lanang antara dua kerusi penting di wilayah tengah negeri ini yang berpotensi dirampas semula oleh Barisan Nasional (BN) Sarawak dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Bagi Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg, tidak mustahil kedua-dua kerusi itu yang ketika ini dikuasai DAP ‘bertukar tangan’ jika parti komponen, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan parti serpihanny­a, Parti Rakyat Bersatu (UPP), bersatu hati meletakkan kepentinga­n BN sebagai tekad utama.

Malah, Abang Johari atas kapasitiny­a sebagai Pengerusi BN Sarawak menegaskan penguasaan di kedua-dua kerusi berkenaan amat penting bagi menambah jumlah kerusi sedia ada, sekali gus menguatkan lagi suara ‘Anak Sarawak’ di Dewan Rakyat, begitu juga Dewan Negara.

“Menjelang PRU-14 yang semakin hampir, BN Sarawak sudah bersiap sedia menggempur kesemua 31 kerusi Parlimen di negeri ini, termasuk merampas semula beberapa kerusi dari keseluruha­nnya enam kerusi dikuasai pembangkan­g pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13),” katanya.

Seorang buruh maut dipercayai terkena tembakan ketika berburu bersama rakannya di kawasan Ladang Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS), Kampung Marakau, di sini, kelmarin.

Pada kejadian kira-kira jam 2.30 pagi itu, Anto Supomo, 33, meninggal dunia disebabkan parah di bahagian kiri dan kanan badan.

Sebelum kejadian, mangsa dikatakan bersama rakannya yang juga petani berusia 28 tahun keluar berburu di LIGS pada jam 10 malam Ahad lalu dengan membawa

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia