Harian Metro

Rancang menyusup masuk dari Sandakan

-

Kuala Lumpur: Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesan cubaan kumpulan militan Abu Sayyaf (ASG) untuk menubuhkan sel di Sabah sebagai persiapan mengatur penyusupan masuk anasir perjuangan Daish dari rantau Asia Tenggara sebelum menjalani latihan ketenteraa­n di selatan Filipina.

Pendedahan mengejutka­n itu susulan penahanan 10 individu disyaki terbabit kegiatan pengganas yang ditahan Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas PDRM dalam operasi di Sabah dari 24 Januari hingga 6 Februari lalu.

Difahamkan, mereka terdiri daripada sembilan lelaki dan seorang wanita berusia 27 hingga 50 tahun juga dipercayai terbabit menguruska­n kemasukan anggota pengganas dari Sabah ke selatan Filipina.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, kumpulan itu menjadikan Sandakan, Sabah sebagai transit membawa masuk ahli yang direkrut ke Filipina.

“Pada 25 dan 26 Januari lalu, lima lelaki terdiri daripada dua warga tempatan dan tiga Filipina berusia 33 hingga 50 tahun ditahan di Sandakan. Dua daripada mereka bekerja sebagai buruh, seorang pengurup wang tidak berlesen, seorang Corner di Kampung Gelong Mak Sulong, Jalan Pasir Panjang di sini.

Muhammad Nor Faiz berkata, dia membeli kostum itu secara dalam talian dari Johor Bahru dengan harga RM1,500.

Katanya, kostum itu juga pemandu bot penumpang dan seorang lagi tidak bekerja.

“Seorang warga Filipina yang berusia 39 tahun pernah berbaiah taat setia di depan pemimpin kanan kumpulan pengganas di selatan Filipina pada 2000, selain menerima arahan untuk menguruska­n kemasukan pengganas ke wilayah itu,” katanya dalam satu kenyataan media, di sini, semalam. digunakann­ya untuk persembaha­n bagi program jemputan di sekolah selain majlis perkahwina­n.

“Patung Ultraman bersaiz kecil turut diagihkan secara percuma kepada kanak-kanak untuk menarik lebih ramai pelanggan,” katanya.

 ?? FOTO: MOHD SYAFIQ RIDZUAN AMBAK ?? PELANGGAN kanak-kanak mengambil peluang merakam gambar adiwira kegemaran mereka.
FOTO: MOHD SYAFIQ RIDZUAN AMBAK PELANGGAN kanak-kanak mengambil peluang merakam gambar adiwira kegemaran mereka.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia