Harian Metro

‘Enjin’ baru Harimau Malaya

- Rodly Fadly sukanteam@nstp.com.my

Kuala Lumpur: Cadangan bagi membuka pintu kepada lebih ramai pemain berdarah kacukan menyarung jersi pasukan bola sepak kebangsaan disambut baik oleh Curran Singh Ferns

(gambar).

Malah, dia sendiri mengakui sedia untuk dipanggil pada bila-bila masa jika diperlukan.

Pemain darah campuran Malaysia-Australia yang kini mewakili FELDA United itu berpendapa­t sebarang langkah memantapka­n skuad kebangsaan perlu disokong kerana skuad Harimau Malaya kini memerlukan ‘suntikan’ untuk kembali mengaum.

“Saya berpendapa­t ini idea yang bagus dan boleh dicuba. Tidak salah kita membuat eksperimen dengan cara ini. Mana tahu mungkin ia boleh membawa hasil yang dimahukan.

“Lagipun pemain berdarah kacukan yang mempunyai susur galur keluarga sesebuah negara memang dibolehkan mewakili pasukan kebangsaan negara itu, walaupun mereka tidak dilahirkan atau dibesarkan di situ.

“Saya sendiri walaupun dilahirkan dan dibesarkan di Australia, namun masih memiliki ikatan kukuh dengan keluarga ibu saya di Pulau Pinang. Saya mempunyai ahli keluarga yang ramai di sini,” kata Ferns.

Ferns menganggap penggunaan pemain berdarah kacukan dalam skuad kebangsaan bukan perkara aneh kerana telah dipraktikk­an banyak negara.

Cuma, katanya, mungkin agak baharu di sini kerana hanya sejak kebelakang­an ini saja pemain kacukan membanjiri liga negara.

Ketika ini terdapat 14 pemain kelahiran luar negara yang mempunyai susur galur keluarga di negara ini layak dipanggil oleh pengendali skuad kebangsaan, Tan Cheng Hoe.

Antaranya adalah dua pemain Johor Darul Ta’zim iaitu Natxo Insa dan La-Vere Corbin-Ong.

Pemain lain seperti Matthew Davies, Brendan Gan, Kiko Insa, Khair Jones dan Darren Lok menjadi perintis kepada kemasukan pemain berstatus sedemikian dalam skuad kebangsaan.

Bagaimanap­un Ferns bersetuju status sebagai pemain kacukan bukan tiket automatik untuk mereka dipilih menyarung jersi pasukan kebangsaan.

“Kalau anda bagus, anda layak dipilih walau siapa pun anda. Proses itu sangat mudah kerana kejayaan sesebuah pasukan itu bukan ditentukan oleh DNA seseorang pemain tapi melalui kemampuan di tengah padang,” kata pemain berusia 24 tahun itu.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia