Harian Metro

IKUT SERIUS KES JUGA... Liga M ‘port’ bersara pemain import tua?

- Syafiq Aznan syafiq.aznan@nstp.com.my Zulfaizan Mansor zulfaizan@nstp.com.my

 Kamarudin akui hukuman penjara memang ada buat

pemain didapati bersalah terbabit dengan rasuah

Kuala Lumpur: Adakah saingan Liga Malaysia (Liga M) boleh dianggap sebagai ‘liga persaraan’ selepas kebanjiran ramai pemain import berusia 30 tahun ke atas pada musim ini?

Ini kerana berdasarka­n statistik, 48.6 peratus pemain import yang berdaftar dengan semua pasukan Liga M sudah boleh dikira sebagai pemain ‘tua’ dan jumlah itu membabitka­n 45 pemain daripada 108 pemain import secara keseluruha­n.

Meskipun pengalaman dilihat menjadi aset penting buat kelompok pemain ini, namun yang menjadi kerisauan sekiranya mereka sudah melepasi tahap kemuncak sehingga gagal memberikan persembaha­n terbaik sekali gus menjadi punca digugurkan tidak sampai semusim beraksi bersama pasukan mereka.

Daripada 60 pemain import yang beraksi dalam Liga Super, seramai 26 pemain berusia 30 tahun ke atas dengan pemain paling berusia adalah penyerang Johor Darul Ta’zim (JDT), Luciano Figueroa yang berusia 36 tahun diikuti pemain tengah Korea Selatan yang beraksi bersama Negeri Sembilan, Kim Do

Hukuman penjara memang tersedia buat pemain yang didapati bersalah terbabit dengan gejala rasuah dalam bola sepak.

Perkara itu dijelaskan bekas Pengerusi Jawatankua­sa Tatatertib Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Kamarudin Abdullah berdasarka­n kes bekas seorang jurulatih skuad Piala Presiden Negeri Sembilan yang dikenakan hukuman penjara 15 bulan dan denda RM200,000 atas kesalahan merasuah pemainnya pada 2012.

Kamarudin yang juga seorang peguam bagaimanap­un Heon (35).

Bagi saingan Liga Perdana pula, seramai 19 pemain berusia 30 tahun ke atas daripada 48 pemain import yang didaftarka­n yang menyaksika­n tiga pemain berusia 34 tahun iaitu pertahanan Pulau Pinang, Ugo Ukah, penyerang UiTM FC, Dao Bakary dan Kim Chigon (Sarawak).

Berdasarka­n pecahan mengikut pasukan Liga Super, Perak menjadi pemain paling berkata, hukuman penjara itu tetap bergantung kepada sejauh mana tahap serius kes rasuah berkenaan.

“Hukuman terhadap pesalah rasuah dalam bola sepak terbahagi kepada dua saluran iaitu FAM dan SPRM (Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia). Kalau FAM, mereka hanya boleh denda, gantung seumur hidup atau sebagainya.

“Tapi bagi SPRM, kalau memang terbukti bersalah mengambil rasuah, pesalah itu boleh dikenakan denda, malah boleh pergi ke hukuman penjara mengikut undang-undang jenayah.

“Bawah Akta SPRM ada peruntukan hukuman penjara ke atas pesalah rasuah. Tapi ia bergantung kepada situasi sama ada kes itu berat atau tidak. ramai mendaftark­an pemain berusia 30 tahun ke atas apabila mereka mendapatka­n khidmat empat pemain dalam golongan usia terbabit iaitu Robert Cornthwait­e (32), Leandro Dos Santos (31), Wander Luiz (30) dan Misagh Bahadoran (31) dengan seorang lagi pemain import mereka iaitu Gilmar berusia 29 tahun.

Tiga pasukan membariska­n tiga pemain import

“Kalau kes kecil mungkin tidak sampai ke hukuman penjara, mungkin denda saja,” kata Kamarudin ketika dihubungi, semalam.

Sukan NSTP sebelum ini melaporkan bekas Timbalan Presiden FAM, Datuk Seri Ridzuan Sheikh Ahmad mencadangk­an pemain yang didapati bersalah mengambil rasuah dikenakan hukuman lebih berat iaitu penjara minimum tiga tahun sebagai langkah untuk membendung gejala sama terus berulang pada masa depan.

Berdasarka­n rekod, masih belum ada mana-mana pemain yang dikenakan hukuman penjara kerana kesalahan rasuah dengan hukuman paling berat dikenakan adalah dibuang daerah dan digantung seumur berusia 30 tahun ke atas iaitu Kedah yang mendaftark­an pemain tengah Brazil, Sandro da Silva (34), Alvaro Silva (33) dan Pablo Pallares (31) selain Melaka United (MU) yang membariska­n pemain tengah Portugal, Tiago Filipe (32), Steven Gary (31) dan Jeon Wooyoung (30).

Selain Kedah dan MU, PKNP FC turut membariska­n tiga pemain import berusia 30 tahun ke atas iaitu Clovis Franklin (32), Luben Gueorguiev (32) serta Ritus Krjauklis (31) dengan PKNS FC menjadi satu-satunya pasukan yang tidak memiliki pemain hidup daripada terbabit dalam aktiviti bola sepak.

Justeru, Kamarudin menyokong penuh sekiranya hukuman penjara dikenakan ke atas pemain yang bersalah mengambil rasuah kerana hukuman penggantun­gan seumur hidup dilihat tidak memberi kesan keseluruha­n untuk mengatasi masalah itu.

“Memang patut (dikenakan hukuman penjara) sebab kalau era amatur dulu gaji pemain tak tinggi berbanding pemain sekarang yang bergaji puluhan ribu. Kalau ambil rasuah lagi memang ‘tiada maaf bagimu’.

“Hukuman gantung saja dilihat belum cukup untuk mengatasi masalah ini kerana kes sama tetap berulang,” katanya. import ‘tua’.

Bagi saingan Liga Perdana, tiga pasukan meletakkan tiga pemain import berusia 30 tahun ke atas iaitu Kuantan FA yang membariska­n Andre Francisco Williams (32), Zarko Korac (30) serta Alexandru Tudose (30) dan Pulau Pinang yang mendapatka­n khidmat Ugo Ukah (34), Kang Seungjo (32) dan Ken Ilso (31).

Satu lagi pasukan adalah Sarawak yang mendaftark­an Kim Chigon (34), Nebojsa Marinkovic (31) dan Mateo Roskam (30) sementara PDRM serta UiTM FC menjadi dua pasukan yang tidak memiliki pemain import berusia 30 tahun ke atas musim ini.

 ??  ?? GAMBAR hiasan.
GAMBAR hiasan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia