Harian Metro

MENYUSURI SUNGAI RAMBAI

- Fazurawati Che Lah fazurawati@hmetro.com.my

Pengalaman manis 45 penuntut politeknik sertai program anak angkat

Menyusuri Sungai Rambai, Melaka dengan menaiki bot nelayan menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan 45 penuntut politeknik ketika mengikuti Program Anak Angkat dan Khidmat Masyarakat di sungai berkenaan.

Program inisiatif yang dilaksanak­an Politeknik Merlimau Melaka (PMM) itu mendapat penyertaan daripada 10 Politeknik di seluruh Malaysia.

Dilaksanak­an selama dua hari, ia turut mendapat kerjasama Eksplorasi Budaya UNESCO-Melaka 2018 (EKSCOME 2.0).

Menurut Pegawai Kebudayaan Politeknik Merlimau, Siti Zahrah Salihan, objektif utama program itu adalah untuk memberi pendedahan kepada pegawai, pensyarah dan penuntut berkenaan pembanguna­n kebudayaan.

Katanya, pembanguna­n kebudayaan adalah agenda nasional dalam memperting­katkan pendapatan negara melalui sektor pelanconga­n.

“Program dimulakan dengan beberapa aktiviti seperti gotong-royong sekitar Sungai Rambai dan penyerahan pelajar kepada keluarga angkat masingmasi­ng yang membabitka­n 20 keluarga. Classroom ditubuhkan untuk menyediaka­n prototaip bagi ruang bilik darjah atau bilik kuliah pendidikan masa hadapan.

“Saya yakin, melalui Putra Future Classroom ini, ia dapat menjadi salah satu medium untuk menerokai amalan terbaik dan bagaimana budaya ilmu akan diadunkan secara kreatif serta inovatif bagi

“Lebih mengujakan peserta dapat merentasi Sungai Rambai menuju

Jeti Kesang Laut yang membabitka­n tiga bot nelayan dan satu bot laju.

“Peserta menaiki bot bersama keluarga angkat dan bebas melakukan aktiviti bersama,” katanya.

Katanya, pada hari kedua, beberapa aktiviti dilaksanak­an antaranya menunaikan solat Subuh berjemaah diikuti tazkirah, senamrobik, taklimat keselamata­n di Balai

Polis Sungai Rambai, sukaneka dan seterusnya Majlis Penutup yang disempurna­kan Penghulu Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Rambai. mendepani perubahan masa depan,” katanya.

Beliau berkata, Putra Future Classroom turut mendapat sokongan dan khidmat nasihat perundinga­n teknikal daripada beberapa rakan universiti antaranya

Huawei Malaysia, Tanand Technology, Ingeniwoks, Clouston Landscape, Microsoft Malaysia, Open Learning Australia dan Malaysia, Path Green Energy, Amanah Hartanah Bumiputera dan Pelaburan Hartanah Berhad

“Harapan saya, Putra Future Classroom bakal menjadi antara program kemegahan UPM yang berupaya memberikan manfaat kepada semua pihak di dalam dan luar UPM,” katanya.

Sementara itu, Penyelaras Putra Future Classroom

Prof Madya Dr Habibah Ab Jalil berkata, Putra Future Classroom bertepatan dengan matlamat universiti bagi memastikan perisian aktiviti bilik darjah dan bilik kuliah masa hadapan akan sentiasa melihat ke hadapan mendepani perubahan dalam era digital Revolusi Industri 4.0 dan Gagasan Pendidikan 4.0.

“Putra Future Classroom menggunaka­n pendekatan pembelajar­an dan pengajaran terkini yang interaktif, teradun dan realiti virtual, segalanya Internet, data analisis dan kecerdasan buatan. Berpanduka­n kepada teras falsafah pendidikan yang menjadi dasar setiap perencanaa­n PFC,” katanya.

Malah, Putra Future Classroom juga berperanan sebagai ‘launching pad’ dan ‘test pad’ sampel kelas atau bilik kuliah abad ke-21 yang akan sentiasa mengalami perubahan selaras dengan matlamat.

 ??  ?? BOT yang dinaiki peserta.
BOT yang dinaiki peserta.
 ??  ?? GOTONG-ROYONG yang dilakukan.
GOTONG-ROYONG yang dilakukan.
 ??  ?? DR Aini mendengar taklimat berkenaan Putra Future Classroom.
DR Aini mendengar taklimat berkenaan Putra Future Classroom.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia