Harian Metro

Mohon lesen AFC kecuali Pahang

- Zulfaizan Mansor zulfaizan@bh.com.my

 Sathianath­an harap pasukan Liga M ikat import berkualiti

Kuala Lumpur: Ketua jurulatih skuad Bawah 23 Tahun negara, Datuk Ong Kim Swee dan penolongny­a, Brad Maloney berlepas ke Madrid, Sepanyol, hari ini.

Kedua-dua individu yang mengemudi skuad B-23 mencipta sejarah mara ke suku akhir Kejohanan AFC di China, bulan lalu akan ‘berguru’ bersama kelab Atletico Madrid dan juga pasukan kebangsaan Sepanyol selama sebulan.

Setiausaha Agung Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin menjelaska­n pemergian kedua-dua jurulatih itu ke Sepanyol adalah hasil usaha dan inisiatif Presiden Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Katanya, sasaran utama menghantar mereka adalah bagi meningkatk­an kualiti kejurulati­han Kim Swee dan Maloney, sekali gus mampu memberi impak positif buat skuad muda negara menjelang Sukan Asia 2018 di Indonesia, Ogos depan.

“Diharap Kim Swee dan Maloney dapat menggunaka­n

Pengambila­n pemain import yang sudah berusia bukan menjadi masalah dalam Liga Malaysia (Liga M), namun semua pasukan perlu melakukan penilaian terbaik sebelum mengikat pemain yang dilabel sebagai ‘kuda tua’ itu.

Perkara itu disuarakan Presiden Persatuan Jurulatih Bolasepak Malaysia (PJBM), B Sathianath­an yang menganggap pembabitan pemain import yang sudah berusia dalam Liga M juga memberi impak positif terutama boleh dijadikan contoh kepada pemain muda.

Justeru, beliau berkata, pemain muda seharusnya belajar bagaimana pemain itu mampu mengekalka­n tahap kecergasan dan permainan pada tahap terbaik hingga menarik minat pasukan mendapatka­n khidmat mereka walaupun sudah berusia lebih 30 tahun.

“Kalau macam Luciano Figueroa (36 tahun), dia lebih handal dan cergas daripada pemain kita. Bukan pemain import saja, malah anak tempatan kita seperti Shukor Adan dan Indra Putra Mahayuddin juga berjaya mengekalka­n permainan mereka hingga sekarang.

“Ambil iktibar bagaimana mereka main sampai umur Kuala Lumpur: Semua pasukan Liga Super secara rasmi sudah memohon mendapatka­n lesen Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) bagi memenuhi syarat ditetapkan untuk musim depan.

Perkara itu disahkan Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin, semalam dengan tarikh akhir permohonan adalah pada 15 Februari lalu.

Hamidin berkata, pasukan itu turut memohon lesen Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) bagi membolehka­n mereka beraksi pada Liga Juara-Juara AFC 2019, kecuali Pahang.

Pahang dilarang memohon lesen AFC selama dua tahun oleh FAM selepas enggan mewakili negara ke pertanding­an Piala AFC musim ini.

“Sementara itu, 10 daripada 12 pasukan Liga Perdana sudah memohon untuk mendapatka­n Lesen FAM bagi membolehka­n mereka beraksi pada Liga Super 2019, jika layak.

“Dua lagi pasukan, Johor Darul Ta’zim II (JDT II) dan Terengganu FC II (TFC II) tidak memohon kerana mereka adalah ‘feeder club’ kepada dua pasukan Liga Super iaitu JDT dan TFC.

“Bagaimanap­un, semua pasukan ini perlu melepasi penilaian yang dibuat ke atas enam kriteria utama membabitka­n kesukanan, infrastruk­tur, pentadbira­n personel, perundanga­n, kewangan dan perniagaan.

“Ia seperti yang termaktub dalam Peraturan Pelesenan Kelab FAM Edisi 2018 bagi membolehka­n mereka diberi lesen FAM dan lesen AFC,” kata Hamidin dalam satu kenyataan.

Pahang dipilih mewakili Malaysia dalam saingan Piala AFC musim ini bagi menggantik­an besar buat pasukan kerana mereka lebih terdedah kepada risiko mengalami kecederaan.

Namun, Sathianath­an menjelaska­n perkara itu sebenarnya terpulang kepada diri pemain itu sendiri kerana kecederaan adalah perkara biasa dalam bola sepak tanpa mengira pemain tua atau muda.

“Jangan kata semua pemain tua mudah cedera, ada yang boleh pulih lebih cepat daripada pemain muda. Kita perlu lihat dari sudut profesiona­l mereka yang berdisipli­n dalam menjaga makan dan tidur.

“Saya ambil contoh Shukor, dia pemain yang jarang cedera sebab tahu bagaimana nak jaga diri. Tapi, jangan ambil kuda tua yang tak berlatih.

“Kalau ambil kuda tua yang tak cergas dan hanya nak buat syarat, memang cepat cedera. Kalau orang yang tak berada sendiri di padang, mereka tak tahu perkara ini,” katanya. Kedah yang gagal mendapatka­n lesen AFC, namun tawaran itu ditolak skuad Tok Gajah dengan mahu memberi fokus terhadap pertanding­an domestik.

 ??  ?? FIGUEROA contoh pemain import berusia yang penuh impak positif.
FIGUEROA contoh pemain import berusia yang penuh impak positif.
 ??  ?? KIM Swee dan Maloney timba ilmu di Sepanyol selama sebulan.
KIM Swee dan Maloney timba ilmu di Sepanyol selama sebulan.
 ??  ?? HAMIDIN
HAMIDIN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia