Harian Metro

Peristiwa ‘panas’ oscars

-

Oscars.

Marlon yang memenangi trofi Pelakon Lelaki

Terbaik menerusi filem The Godfather menolak untuk menerima sendiri trofi itu. Sebaliknya dia mewakilkan aktivis Native American, Sacheen Littlefeat­her yang turut memberikan ucapan bagi pihaknya.

Dalam ucapan itu, dia membangkit­kan isu sensitif mengenai layanan industri filem dan TV terhadap peribumi di Amerika Syarikat. Selepas insiden itu, Academy bertindak melarang sebarang wakil daripada memberikan ucapan.

3. DAVID NIVEN DAN LELAKI BOGEL (1974)

Tenang dan tidak terganggu, David Niven semestinya calon yang tepat untuk menjadi penyampai trofi di pentas Oscars.

Mana tidak, sewaktu sedang berucap tiba-tiba seorang lelaki bogel muncul di pentas dan sempat memberikan tanda ‘peace’ sekali gus menggamatk­an suasana.

Lelaki berkenaan juga seorang jurufoto iaitu Robert Opel ternyata berjaya mengganggu suasana. Bagaimanap­un, David cukup tenang dengan hal di luar jangkaan itu dan sempat berseloroh mengenainy­a.

4. ROB LOWE DAN SNOW WHITE (1989)

Rob Lowe berada di puncak kemasyhura­nnya pada penghujung tahun 1980-an menerusi filem hebatnya seperti St Elmo’s Fire dan About Last Night.

Bagaimanap­un, ketika itu dia tiba-tiba terjebak dengan sebuah skandal pita seks. Tindakanny­a berduet dengan Eileen Bowman di Oscars jelas menjadi detik hitam buat Eileen sendiri. Keesokan harinya, Eileen diminta menandatan­gani satu perintah yang menghalang­nya daripada bercakap mengenai prestasi kerjaya selama 13 tahun.

5. KEMENANGAN MARISA TOMEI SATU KESILAPAN (1993)

Malang buat pelakon Marisa Tomei apabila kemenangan­nya untuk trofi Pelakon Pembantu Wanita Terbaik menerusi filem My Cousin Vinny dipertikai­kan.

Khabar angin bertiup kencang dia sepatutnya bukan pemenang sebenar trofi berkenaan. Penyampai trofi itu, Jack Palance dikatakan tersilap memanggil namanya sama ada disebabkan hanya nama aktres itu saja yang dia ingat. Tidak ketinggala­n, ada mengatakan dia membaca mengikut paparan di skrin dan bukannya keputusan tertulis dalam kad.

6. DAVID LETTERMAN TERUK SEBAGAI PENGACARA (1995)

Siapa tidak kenal

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? AKTIVIS Native American yang
memberikan ucapan bagi pihak
Marlon.
AKTIVIS Native American yang memberikan ucapan bagi pihak Marlon.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia