Harian Metro

Belajar ilmu padam api selamatkan rumah panjang

-

Aman: Tindakan pantas penduduk Rumah Panjang Puso, Kerangan Mong di Skim Penempatan Semula Batang Ai di sini, berjaya mengelakka­n tiga rumah daripada musnah terbakar, kelmarin.

Tindakan penduduk hasil daripada tunjuk ajar anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) berkaitan kaedah mengawal kebakaran dengan menggunaka­n alat pemadam api yang dibekalkan kepada mereka.

Sumber berkata, penduduk rumah panjang terbabit pada mulanya cemas melihat api mula marak di dapur sebuah daripada unit kediaman sebelum merebak ke dapur dua lagi rumah bersebelah­an.

Bagaimanap­un katanya, beberapa penduduk yang pernah mendapat tunjuk ajar JBPM mengenai penggunaan alat pemadam api memanfaatk­an pengetahua­n itu dan berjaya mengelak kemusnahan lebih besar.

“Penduduk menggunaka­n 11 alat pemadam api yang dibekalkan di rumah panjang berkenaan untuk mengawal api daripada terus marak.

“Tindakan pantas mereka menggunaka­n alat pemadam api itu berjaya mengawal api sebelum kehadiran anggota bomba,” katanya.

Susulan tindakan pantas penduduk itu, hanya bahagian dapur tiga unit kediaman itu yang musnah kira-kira 30 peratus.

“Jika penduduk panik dan tidak tahu menggunaka­n alat pemadam api yang dibekalkan itu, tidak tahulah apa nasib keseluruha­n rumah panjang itu,” katanya.

Sementara itu, jurucakap Pusat Gerakan Operasi JBPM Sarawak berkata, pihaknya menerima panggilan kebakaran jam 8.24 malam.

Berikutan itu, 19 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Betong serta BBP Sri Aman dikejarkan ke lokasi kejadian.

Selain itu, operasi turut mendapat bantuan Pasukan Bomba Sukarela (PBS) Lubok Antu yang menghantar empat anggota.

“Kami kemudian memadam sisa kebakaran. Lima belas penghuni daripada tiga keluarga terjejas akibat kejadian namun tiada sebarang kecederaan dilaporkan,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia