Harian Metro

Bina pagar elak penceroboh­an gajah

-

Telupid: Pengurusan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Telupid di sini, berharap pagar konkrit atau separa konkrit dibina mengelilin­gi kawasan sekolah berkeluasa­n 9.7 hektar itu bagi mengelak insiden penceroboh­an gajah.

Pengetuany­a, Rukimin Sulit berkata, pagar sekolah sepanjang 50 meter termasuk tiang dan dawai berduri dirosakkan kumpulan gajah yang berkeliara­n di kawasan berhampira­n, sejak pertengaha­n Februari lalu.

Menurutnya, ancaman gajah semakin serius apabila haiwan liar terbabit sering berada di kawasan berhampira­n kelas dengan insiden terbaru seekor gajah masuk ke dewan dapur asrama, pada jarak cuma tiga meter dari tempat pelajar mengulang kaji pelajaran.

“Ketika awal dulu gajah tidak berbahaya, namun sekarang ia mengganggu pelajar. Mujur pelajar berada bangunan di tingkat satu dan dua,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Rukimin berkata, pihak sekolah sebelum ini sudah membaiki pagar sekolah yang roboh akibat gajah pada hujung tahun lalu, namun ia rosak semula.

Katanya, apa yang mampu dilakukan ketika ini adalah mendapatka­n bantuan anggota Jabatan Hidupan Liar (JHL), setiap kali gajah memasuki kawasan sekolah.

“Selain itu, kami cuma memberi penerangan kepada pelajar dan guru mengenai langkah keselamata­n apabila gajah datang ke sekolah,” katanya.

Baru-baru ini, pelajar dan guru SMK Telupid gempar apabila dikejutkan dengan kehadiran seekor gajah yang masuk ke dewan makan asrama.

Dalam kejadian itu, gajah terbabit masuk ke kawasan sekolah sebelum berkeliara­n dalam dewan makan asrama, namun tiada kerosakan dilaporkan.

Sementara itu, Setiausaha Pemuda Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandus­un Murut Bersatu (UPKO) Beluran, Melton Martin, meminta kerajaan mempercepa­tkan pembukaan pejabat baharu JHL di daerah ini bagi mengurangk­an konflik antara gajah dan penduduk.

Katanya, konflik gajah terus meningkat di beberapa lokasi menyebabka­n penduduk kerugian apabila haiwan berkenaan merosakkan tanaman serta harta benda.

“Apabila pejabat baru diwujudkan, jumlah kakitangan dapat ditambah dan ini membantu mempercepa­t usaha menghalau gajah semula ke hutan sebelum tanaman dan harta benda penduduk dirosakkan,” katanya.

 ?? Melton ?? Apabila pejabat baru diwujudkan, jumlah kakitangan dapat ditambah dan ini membantu mempercepa­t usaha menghalau gajah semula ke hutan”
Melton Apabila pejabat baru diwujudkan, jumlah kakitangan dapat ditambah dan ini membantu mempercepa­t usaha menghalau gajah semula ke hutan”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia