Harian Metro

Sebenarnya tidak sukar

-

Padahal sebagai pemilik kulit sawo matang dan gelap, anda seharusnya berbangga. Ini kerana di sebalik kulit eksotik yang dimiliki, terdapat manfaat dari segi kesihatan jika dibandingk­an mereka yang berkulit cerah.

Fakta mendapati pemilik kulit putih atau cerah lebih cenderung berisiko terkena kanser kulit. Melanin iaitu pigmen penghasil warna yang berada pada lapisan epidermis kulit cerah adalah lebih sedikit berbanding kulit gelap.

Ini menyebabka­n paparan sinar ultra ungu (UV) yang mengenai kulit putih lebih mudah merosakkan jaringan sel-selnya, sebaliknya melanin yang juga berfungsi melindungi kulit daripada sinar UV banyak dimiliki pemilik kulit gelap.

Pemilik kulit gelap juga dikatakan tidak perlu terlalu bimbang mengalami kedutan atau penuaan lebih cepat. Ini kerana kulit gelap mengandung­i lebih banyak serat kolagen, malah serat kolagen ini juga lebih tebal.

Seperti yang kita tahu, kolagen diperlukan untuk menjaga keanjalan, kelembapan dan ketahanan pada kulit. Itu sebabnya wajah pemilik kulit gelap biasanya tampak lebih awet muda kerana kulit mereka tidak mudah berkedut.

Selain itu, salah satu penyebab kerosakan sel pada tubuh ialah kehadiran radikal bebas. Buat pemilik kulit gelap, mereka lebih beruntung kerana dikatakan cenderung terhindar daripada serangan radikal bebas.

Kandungan melanin yang lebih banyak pada lapisan epidermis kulit akan membantu lemak memper-

 ??  ??
 ??  ?? 6. LAKUKAN teknik bayangan di bahagian tulang pipi, dagu, bawah rahang dan sisi hidung.
7. SAPUKAN maskara dan kemaskan dengan bulu mata palsu.
8. BAGI menonjolka­n bahagian tulang pipi, hidung, dagu, dahi dan atas bibir, sapukan penyerlah di bahagian...
6. LAKUKAN teknik bayangan di bahagian tulang pipi, dagu, bawah rahang dan sisi hidung. 7. SAPUKAN maskara dan kemaskan dengan bulu mata palsu. 8. BAGI menonjolka­n bahagian tulang pipi, hidung, dagu, dahi dan atas bibir, sapukan penyerlah di bahagian...
 ??  ?? 2. KEMASKAN bahagian kening, rangkakan dan rapi dengan pensel bulu kuning.
3. SAPUKAN primer mata sebelum pembayang mata untuk menaik warna pembayang mata. Warna seperti pic, coklat atau merah jambu lembut sesuai untuk solekan ini.
4. RATAKAN bedak...
2. KEMASKAN bahagian kening, rangkakan dan rapi dengan pensel bulu kuning. 3. SAPUKAN primer mata sebelum pembayang mata untuk menaik warna pembayang mata. Warna seperti pic, coklat atau merah jambu lembut sesuai untuk solekan ini. 4. RATAKAN bedak...
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia