Harian Metro

Costa kesayangan Allegri ‘Baru sekali tak gol...’

- AFP

1996, tewas di final pertanding­an elit Eropah sebanyak dua kali di sepanjang tiga edisi lalu.

Tahun ini, impian mereka masih lagi ada walaupun selepas anak buah Allegri melepaskan kelebihan dua gol hasil jaringan Gonzalo Higuain di Turin, bulan lalu.

Allegri pantas memuji Costa yang sejak kebelakang­an ini dilihat berjaya menjana bahagian sayap pasukannya dan menjadi duri dalam daging buat Sergio, saya rasa bulan lalu, dua bulan terbaik buat Sergio yang pernah saya saksikan,” kata Guardiola yang bersedia membawa pasukannya berkunjung ke Basel bagi saingan Liga Juara-Juara awal pagi esok.

“Bukan hanya menjaringk­an gol, dia tidak hilang satu bola pun.

“Dia membuat pergerakan untuk pemain lari dari belakang, dia adalah pemain pertama yang membuat tekanan kepada lawan, membantu barisan kedua menjadi lebih selesa dengan bola.”

Komen berkenaan amat berbeza dengan laporan mengatakan hubungan antara jurulatih dan bintang penyerang itu dingin ketika musim pertama tanpa trofi buat Guardiola di England. semua lawan.

“Costa memang hebat, kelibatnya sangat menggerunk­an,” kata Allegri selepas persembaha­n pemain Brazil itu membantu melonjakka­n semula aksi pasukannya sejak ditewaskan Napoli pada Disember lalu.

Costa sekali lagi menyinar ketika separuh akhir Piala Itali menentang Atalanta bulan lalu hingga membolehka­n Juventus menempah tket ke final bertemu AC MIlan. - AFP

 Guardiola tetap puji aksi cemerlang Aguero selaku penyerang

Aguero, 29, masih menjaringk­an 33 gol dalam semua kejohanan, lebih daripada apa yang pernah dicipta bersama City dalam satu musim, namun sering diketepika­n pada babak kedua musim ini ketika Guardiola menggunaka­n Gabriel Jesus.

“Pada musim pertama kami tidak menyesuaik­an diri,” akui Aguero kepada radio Sepanyol, Cadena SER.

“Tetapi tahun ini, dengan semua yang kami pelajari daripada tahun lalu, kami belajar apa yang dia mahukan – bagaimana bermain dari belakang, pergerakan, jadi ia lebih mudah di atas padang.”

Aguero juga dibantu dengan kecederaan melanda Jesus. Pemain Brazil itu mengalami kerosakan ligamen di lutut kiri pada 31 Januari dan hanya tampil dalam tiga perlawanan dari bangku simpanan sejak seminggu lalu.

Ketika ketiadaan Jesus selama dua bulan, Aguero menggandak­an jaringanny­a buat musim ini kepada 30 gol dan menjadikan­nya penyerang utama City. - AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia