Harian Metro

Derita setengah jam telinga koyak

- Olivia Miwil olivia@nstp.com.my

Laluan pendakian ke puncak Gunung Kinabalu yang dibuka semula, semalam, menerima sambutan menggalakk­an daripada pendaki, malah menerima jumlah melebihi had harian, seramai 135 orang.

Laluan ke puncak gunung itu sebelum ini ditutup dua hari susulan gempa bumi berukuran 5.2 skala Richter yang berlaku di Ranau, pada jam 9.06 malam, Khamis lalu.

Pengarah Taman-Taman Sabah (TTS), Dr Jamili Nais berkata, ada beberapa permintaan tambahan daripada pendaki untuk menyertai pendakian semalam, selepas tidak dapat mendaki ketika laluan ditutup.

“Kami berusaha untuk memenuhi beberapa permintaan kumpulan berkenaan tetapi tertakluk pada ruang yang ada. Bagi yang mahu wang (bayaran pendakian) mereka dipulangka­n semula,

TTS akan menguruska­n pembayaran balik wang mereka.

“Keadaan laluan juga selamat, walaupun ada gegaran kecil dirasai ketika saya bersama pasukan teknikal yang terbabit dalam pemeriksaa­n keselamata­n, berada di Panalaban malam tadi (kelmarin),” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Semalam, Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun, Miri: Seorang lelaki terpaksa menahan kesakitan hampir setengah jam apabila telinga kirinya ‘terkoyak’ selepas kenderaan dipandunya terbabas ke bahu jalan di Jalan Miri-Bintulu di sini, awal pagi kelmarin.

Dalam kejadian jam 1.10 pagi itu, mangsa berusia 50 tahun terbabit dikatakan dalam perjalanan pulang ke rumah sebelum kereta Proton Wira dipandunya hilang kawalan sebelum terbabas.

Pegawai Angkatan Pertahanan Awam (APM) Miri Kapten Hazlee Shah Abd Hamid berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 1.29 pagi mengumumka­n pembukaan semula laluan itu selepas pemeriksaa­n dilakukan pasukan teknikal mengesahka­n keadaan laluan dan penginapan adalah selamat.

Presiden Persatuan Malim Gunung Kinabalu, Junaydie Sihan berkata, pengalaman menghadapi gempa bumi pada 2015 banyak membantu operasi membawa turun pendaki lebih pantas dalam kejadian gempa bumi, baru-baru ini.

“Ketika gempa bumi berlaku (Khamis lalu), seramai 47 malim berada di gunung dan kira-kira 20 lagi malim datang membantu,” katanya.

Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah (Operasi), Khairul Azuwan Ibrahim berkata, TTS bertindak pantas menghubung­i agensi berkaitan bagi membantu operasi pemindahan.

Seramai 47 anggota JBPM Sabah, tiga polis dan 12 Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan 11 kakitangan hospital terbabit dalam proses membawa turun 239 individu di gunung itu, termasuk 130 pendaki pada Khamis lalu. berhubung kejadian itu.

Menurutnya, beberapa anggota APM kemudianny­a ke lokasi dan mendapati mangsa mengalami kecederaan di beberapa anggota badan, manakala telinga kirinya juga ‘terkoyak’ akibat kejadian itu.

“Anggota APM kemudian memberikan rawatan awal sebelum mangsa dikejarkan ke Hospital Miri untuk rawatan lanjut.

“Pemeriksaa­n awal mendapati kecederaan mangsa mungkin disebabkan serpihan cermin kereta yang pecah,” katanya.

Bagaimanap­un, mangsa tidak mengalami kecederaan teruk.

 ??  ??
 ??  ?? ANGGOTA APM memberikan rawatan awal kepada mangsa kemalangan.
ANGGOTA APM memberikan rawatan awal kepada mangsa kemalangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia