Harian Metro

Lang Merah tak gentar

- Rizar Mohd Noor sukanteam@nstp.com.my Izzali Ismail sukanteam@nstp.com.my

emenangan teBahrutap

diburu walaupun ia sukar.” Itu kata-kata kapten Johor Darul Ta’zim (JDT), Safiq Rahim yang inginkan kemenangan memihak pasukan itu apabila melayani kunjungan Tampines Rovers pada aksi Kumpulan H saingan Piala AFC Zon ASEAN di Stadium Tan Sri Hassan Yunus, Larkin, malam ini.

Apapun, kapten JDT itu tidak menganggap ia perlawanan mudah selepas skuad kendalian Jurgen Raab berjaya mengikat keputusan seri 0-0 pada aksi di Stadium Jalan Besar, 6 Mac lalu.

Katanya, keputusan positif menjadi taruhan buat JDT tatkala beraksi di laman sendiri menuntut kesebelasa­n pemain yang bakal diturunkan memberi sepenuh komitmen pada perlawanan itu.

“K Safiq mahu rakan manfaat kelebihan gelanggang sendiri berdepan Tampines Rovers

Johor Bahru: Walaupun masih belum meraih kemenangan, Tampines Rovers optimis betapa kemenangan pertama yang dicari mampu dijelmakan pada pertembung­an menentang Johor Darul Ta’zim (JDT) dalam saingan Kumpulan H Piala AFC Zon ASEAN, di Stadium Tan Sri Hassan Yunus, Larkin, malam ini.

Pengendali kelab dari Singapura itu, Jurgen Raab menegaskan keupayaan barisan pemainnya mengikat skuad kendalian Raul Longhi 0-0 pada aksi di Stadium Besar, 6 Mac lalu menyuntik semangat buat pasukan itu berdepan juara Piala AFC 2015 pada aksi di Larkin.

“Walaupun pada pusingan pertama kami gagal mencipta kemenangan selepas tewas sokongan padu penyokong pasukan itu namun mengingatk­an barisan pemainnya supaya sentiasa fokus dan beraksi mengikut arahan taktikal yang dirancang.

“Saya berharap penjaga gol, Hafiz Farid mampu mengekalka­n corak permainan cemerlang ketika aksi lalu selepas berjaya menafikan usaha JDT menjaringk­an gol dan persembaha­n berkualiti mampu diteruskan.

“Fahrudin Mustafic yang terpaksa dikeluarka­n ketika menentang JDT pada aksi lalu akibat kecederaan akan diturunkan dalam kesebelasa­n utama dan kehadirann­ya mampu menguatkan benteng untuk menghalang gerakan berbahaya JDT,” kata Raab. Alor Setar: Penyandang juara Piala FA, Kedah sedia menurunkan barisan terkuat bagi menghadapi ancaman kekuatan pasukan gergasi Pantai Timur, Pahang pada pusingan ketiga di Stadium Darul Makmur, Kuantan, Sabtu ini.

Pengurus Helang Merah, Syed Khairul Anuar Syed Abidin menyifatka­n kekuatan dan kemampuan Pahang yang dilihat semakin meningkat musim ini pastinya menjadi ancaman utama dalam usaha mereka mempertaha­nkan trofi itu musim ini.

“Kedah perlu membuktika­n kewibawaan serta prestasi terbaiknya kerana semua sedia maklum Pahang bukan calang-calang pasukan dan antara pasukan terkuat untuk ditentang dalam Liga Malaysia khususnya Piala FA seperti musim lalu.

“Kami tetap pergi ke Kuantan dengan penuh keazaman dan bertekad untuk mempertaha­nkan Piala FA. Walaupun kami juara bertahan, namun kami tetap menganggap pasukan ini sebagai underdog.

“Kami hormati kekuatan dan keupayaan lawan yang mana anda sedia maklum mereka berada di prestasi terbaik ketika ini ditambah pula dengan kemenangan besar 4-0 ke atas Negeri Sembilan baru-baru ini pastinya mencetus motivasi tinggi buat mereka beraksi di laman sendiri,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan perjumpaan dan mengucapka­n kata-kata semangat yang turut dihadiri penaja Kedah musim ini iaitu Pengarah Urusan ECK Developmen­t Sdn Bhd, Puan Seri Ginney Chew kepada jurulatih dan semua pemain skuad Lang Merah di padang latihan di Stadium Sultan Abdul Halim di sini, kelmarin.

“Keputusan perlawanan lalu (kekalahan) adalah pengajaran untuk pasukan terus bangkit memburu kejayaan khususnya dalam saingan Piala FA kali ini.

“Pemain harus lebih berhati-hati kerana ini perlawanan kalah mati dan sebarang kesilapan mudah boleh mengundang kelebihan buat lawan,” katanya.

 ?? FOTO: HAIRUL ANUAR RAHIM ?? SAFIQ enggan terperangk­ap dengan corak permainan Tampines Rovers di Larkin.
FOTO: HAIRUL ANUAR RAHIM SAFIQ enggan terperangk­ap dengan corak permainan Tampines Rovers di Larkin.
 ??  ?? LONGHI (dua dari kanan) bersalaman dengan Raab ketika sidang media perlawanan Kumpulan H
Piala AFC 2018 di Johor Bahru, semalam.
LONGHI (dua dari kanan) bersalaman dengan Raab ketika sidang media perlawanan Kumpulan H Piala AFC 2018 di Johor Bahru, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia