Harian Metro

‘Buat apa nak rahsia’

-

ketika diminta mengulas kenyataan ketua kontinjen negara ke Sukan Komanwel, Huang Ying How yang berkata, sasaran pingat tidak akan diumumkan kali ini atas alasan memberi tekanan kepada atlet.

Malah Majlis Olimpik Malaysia (MOM) turut memberikan pandangan yang sama.

“Atlet kenapa dipilih,

sedar mereka

diberi pendedahan dan semua kemudahan serta tanggungja­wab mereka iaitu memberikan pingat khususnya emas untuk negara.

“Paling tidak saya fikir, sasaran secara umum perlu dibuat seperti badminton yang meletakkan sasaran tiga emas. Tidak wajar perkara ini dirahsiaka­n,” katanya.

Malah Mazlan turut melihat sasaran mencapai 10 kedudukan terbaik adalah mudah untuk dicapai.

“Sejak awal kita seharusnya menetapkan kedudukan tujuh terbaik kerana mencermink­an kemampuan atlet negara. Ia juga realistik kerana selepas 1998, kita beberapa kali meraih kedudukan lebih baik walaupun bertanding di luar negara. Ia sepatutnya menjadi penanda aras.

“Ia dilihat lebih mencabar kerana hasrat mahu mencapai 10 terbaik dilihat sebagai ‘kacang’(senang dicapai),” katanya yang berpendapa­t atlet negara mampu meraih sekurang-kurangnya 12 emas di Gold Coast nanti.

 Mazlan berpendapa­t sasaran emas perlu diumumkan kepada rakyat

Subang Jaya: Penembak negara, Eddy Chew puas dapat menamatkan kemarau 10 bulan tanpa penyudah podium di pentas antarabang­sa selepas meraih gangsa pada Kejohanan Menembak Universiti Dunia (WUSC) 2018 di Lapang Sasar Menembak Kebangsaan Subang, semalam..

Eddy meraih kedudukan ketiga dalam acara 10 meter air pistol individu apabila mengumpul 217.8 mata dengan lawan dari Itali, Dario Di Martino meraih emas (241.7), manakala perak milik Sum Guaxuan dari China dengan 240.6 mata.

“Kali terakhir saya meraih pingat di pentas antarabang­sa adalah di Kejohanan Menembak Asia Tenggara (SEASA) pada Mei tahun lalu. Namun tahap kejohanan ini lebih tinggi,” jelas pelajar Sains Sukan di Universiti Malaya itu.

Jelasnya, dia tidak mengharapk­an pingat dalam acara berkenaan kerana pencapaian

(gambar)

mara ke final sudah mencukupi, namun berjaya mengekalka­n tembakan yang baik.

Ia juga dilihat sedikit-sebanyak menebus kegagalann­ya meraih pingat di Sukan SEA 2017 selain digugurkan ke Sukan Komanwel Gold Coast.

Kejayaan Eddy melegakan kontinjen negara yang sememangny­a meletakkan harapan pingat kepadanya selepas hambar tanpa kilauan pingat pada hari pertama semalam.

Ketua kontinjen negara, Datuk Dr Izaidin Abdul Majid berkata, mereka meletakkan sasaran dua pingat tanpa mengira warna kepada kontinjen negara yang bertanding kali ini.

“Eddy memenuhi harapan yang disandarka­n kepadanya. Kita berharap penembak negara mampu meraih pingat lagi,” jelasnya. diri selepas kecewa dengan kemerosota­n prestasiny­a dan Kian Meng ketika ini.

“Saya mahu menenangka­n fikiran dulu kerana memang kecewa dengan apa yang kami lalui sekarang. Saya sendiri tidak tahu bagaimana mahu bercakap mengenai hal ini,” kata Pei Jing.

 ??  ?? LAPORAN Harian Metro, semalam.
LAPORAN Harian Metro, semalam.
 ?? Chin Eei Hui ?? Mereka bermain di bawah tahap prestasi sebenar dan terlalu banyak melakukan kesilapan mudah”
Chin Eei Hui Mereka bermain di bawah tahap prestasi sebenar dan terlalu banyak melakukan kesilapan mudah”
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia