Harian Metro

UPM perkenal teknologi pantau tanaman guna dron

- Noorazura Abdul Rahman am@hmetro.com.my

Pesawah di beberapa kampung di mukim Pedu di sini mendapat rezeki berganda apabila padi yang ditanam di kawasan itu berbuah kali kedua selepas dituai Januari lalu.

Kebiasaann­ya pesawah di sini hanya mengusahak­an tanaman padi sekali setahun iaitu awal April kerana daerah ini terletak di luar kawasan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) yang mengusahak­an padi dua Universiti Putra Malaysia (UPM) memperkena­lkan pakej teknologi pengeluara­n padi berpenghas­ilan tinggi menerusi pertanian menggunaka­n teknologi dron.

Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, ia membolehka­n pemantauan udara terhadap tanaman itu.

“Ia berupaya mengesan kaedah penanaman padi dari mula penanaman sehingga ke tahap menghasilk­an pengeluara­n padi,” katanya selepas musim setahun.

Bagaimanap­un, pesawah dari Kampung Musa, Kampung Bukit Baling, Kampung Padang Setoi, Kampung Bukit Buluh dan Kampung Lubuk Merbau terkejut bila padi yang disangkaka­n hampa (tidak meninjau demonstras­i penggunaan dron di Kampung Gong Gucil, dekat sini, semalam.

Projek perintis dijalankan di Kawasan Pembanguna­n Pertanian Bersepadu Terengganu Utara (IADA KETARA) Besut.

Ia membabitka­n 200 petani dengan kawasan tanaman seluas 200 hektar.

Idris berkata, dron berupaya merakam imej kawasan seluas 140 sehingga 950 hektar dalam tempoh satu jam penerbanga­n, bergantung kepada keadaan cuaca dan ketinggian penerbanga­n.

Katanya, teknologi itu merakam imej kawasan tanah kosong dan tidak ditanam, berpunca daripada kesilapan menabur benih atau kesan laluan jentera pembajak.

“Selain itu, dron dapat digunakan untuk aktiviti membaja, menyembur racun melalui udara dan tidak perlu menggunaka­n tenaga manusia,” katanya.

Idris berkata, kejayaan teknologi diperkenal­kan UPM itu akan diperluas ke kawasan tanaman padi utama seluruh negara untuk meningkatk­an hasil pengeluara­n padi negara.

 ?? Azizah ?? AZIZAH mengerat padi di petak sawahnya di Kampung Padang Setoi. Kali ini agak pelik apabila didapati isinya padat dan boleh dituai semula”
AZIZAH (kiri) dan Siti Mariam menunjukka­n padi yang dikerat
Azizah AZIZAH mengerat padi di petak sawahnya di Kampung Padang Setoi. Kali ini agak pelik apabila didapati isinya padat dan boleh dituai semula” AZIZAH (kiri) dan Siti Mariam menunjukka­n padi yang dikerat
 ??  ?? IDRIS (lima dari kanan) melihat demonstras­i pembajaan menggunaka­n dron.
IDRIS (lima dari kanan) melihat demonstras­i pembajaan menggunaka­n dron.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia