Harian Metro

MOTTI PENJAGA ‘PINTU’ MIGRAN

- Mohd Azam Shah Yaacob mohdazam@nstp.com.my

Bayar wang antara RM12,000 hingga RM20,000 kepada dalang sindiket bernama Motti bagi membolehka­n diseludup masuk ke negara ini melalui Indonesia.

Itu antara kegiatan dua sindiket penyeludup­an migran rentas sempadan yang aktif di Selangor dan Kelantan sebelum ditumpaska­n pihak Jabatan Imigresen dalam tempoh 24 jam lalu.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Seri Mustafar Ali berkata, dalam serbuan di Selangor, jabatan menahan 33 pendatang tanpa izin (PATI) lelaki serta seorang wanita warganegar­a Bangladesh.

Katanya, operasi bersepadu di Selangor dilancarka­n secara Strategi Lautan Biru (NBOS) membabitka­n Bahagian Perisikan, Operasi Khas dan Analisa dan Cawangan Siasatan Jenayah Maritim, Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) pada 12.30 malam semalam di Taman Permata Fardason, Kepong.

“Operasi itu berdasarka­n risikan awal selama tiga hari yang dibuat bagi mengenal pasti pergerakan sindiket.

“Dalam operasi itu, seramai 29 lelaki warganegar­a Bangladesh yang baru tiba pada hari serbuan dilakukan dan ditempatka­n di sebuah rumah di Taman Permata Fardason berjaya ditahan,” katanya semalam.

Mustafar berkata, 29 warga Bangladesh itu dipercayai baru diseludup masuk melalui ‘lorong tikus’ di pesisiran pantai Tanjung Sepat, Selangor dan ditempatka­n di rumah berkenaan yang bertindak sebagai transit sementara sebelum dipindahka­n ke tempat lain.

Katanya, imigresen turut menahan dua lelaki serta seorang wanita Bangladesh dipercayai bersubahat dengan sindiket dan menyembuny­ikan 29 migran berkenaan.

“Ketika serbuan, penghuni rumah berkenaan enggan bekerjasam­a menyebabka­n anggota imigresen terpaksa memecah pintu untuk masuk.

“Sebaik masuk, semua migran di dalam rumah berkenaan cuba melarikan diri melalui tingkap selain merempuh anggota kita namun semuanya berjaya ditangkap,” katanya.

Beliau berkata hasil siasatan mendapati migran berkenaan diuruskan oleh sindiket didalangi seorang lelaki warga Bangladesh dikenali sebagai Motti.

Katanya, sindiket itu sudah beroperasi hampir setahun dan modus operandiny­a sama seperti penyeludup­an migran di negara ini yang menggunaka­n penerbanga­n dari Dhaka.

“Semua migran ini dikumpulka­n di rumah kampung sekitar kepulauan Rupat, Indonesia antara lima hingga 40 hari sebelum dibawa masuk ke Malaysia menggunaka­n jalan laut.

“Mereka juga terpaksa membayar antara RM12,000 hingga RM20,000 kepada sindiket bagi membolehka­n diseludup masuk ke negara ini,” katanya.

Mustafar berkata

pada masa yang sama imigresen Kelantan juga berjaya menumpaska­n satu sindiket penyeludup­an migran di Tanah Merah, Kelantan dengan penahanan 13 warganegar­a Myanmar terdiri daripada sembilan lelaki, tiga wanita dan seorang kanak-kanak.

Katanya, pihaknya turut menahan dua lelaki warganegar­a Malaysia yang dipercayai menjadi dalang penyeludup­an berkenaan.

“Ketika ditahan, semua migran berkenaan menaiki sebuah van yang dipandu dua lelaki Malaysia serta dalam perjalanan dari Pulau Pinang ke sempadan negara di Kelantan.

“Semuanya dalam perjalanan untuk dihantar ke sempadan negara untuk balik ke negara asal.

Namun, pergerakan kumpulan ini berjaya dihidu oleh JIM Kelantan yang bertindak memintas mereka ketika berada di Tanah Merah,” katanya.

Kutip RM20,000 seludup PATI ke Malaysia melalui Indonesia

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia