Harian Metro

Bantu komuniti nelayan pantai

- Fazurawati Che Lah fazurawati@hmetro.com.my

UMT tubuh Task Force Hakisan Pantai sebagai platform salur bantuan

Menerusi program

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Cakna, UMT Sayang Komuniti Nelayan Pantai Mengabang Telipot mengambil inisiatif menubuhkan jawatankua­sa Task Force Hakisan Pantai untuk membantu komuniti nelayan di pantai berkenaan.

Ia sebagai membuktika­n bahawa universiti itu memfokuska­n kepada ilmu marin dan sumber akuatik.

Penubuhan jawatankua­sa itu hasil sesi dialog bersama komuniti nelayan di Mengabang Telipot sebagai hasrat UMT membantu melaksanak­an perancanga­n lokasi pendaratan bot akibat hakisan pantai.

Naib Canselor UMT,

Prof Dr Nor Aieni Mokhtar berkata, warga UMT bersimpati dengan fenomena hakisan yang dialami penduduk Mengabang Telipot dan bersedia untuk menghulurk­an bantuan Amin dari SMK La Salle, Kuala Lumpur; Vanesri Kasi dari Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Jalan Khalidi, Muar; Johor dan Noorjahan Sultan dari Bahagian Teknologi Pendidikan Pahang yang menjadi ahli panel Bicara Inovasi sempena Hari Inovasi Institut Pendidikan Guru (IPG) 2018 di IPG Kampus Bahasa Melayu, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Bagi Noorjahan yang tersenarai dalam kelompok bagi meringanka­n beban ditanggung.

"UMT mengambil langkah proaktif dengan menubuhkan satu jawatankua­sa Task Force Hakisan Pantai sebagai platform menyalurka­n bantuan seperti sukarelawa­n.

"Task Force ini juga akan melaksanak­an langkah pencegahan yang dikenal pasti bagi mengurangk­an impak hakisan dan memberi taklimat kesedaran berkenaan bencana 50 finalis Hadiah Guru Global 2016, tiada tuntutan daripada mana-mana pihak untuk menghasilk­an inovasi kerana semuanya atas kerelaan sendiri. Situasi itu dilihat sebagai keperluan dan kekurangan di mana-mana untuk diselesaik­an walaupun impaknya kecil.

"Biarpun ada kekangan dalam menghasilk­an inovasi naluri semula jadi pendidik yang sentiasa mahukan kaedah baru khususnya untuk anak didik masing-masing, semuanya dapat diatasi dengan baik," katanya yang mencipta sejarah memenangi Anugerah Pearson English Language Teaching (ELT) Teacher Award 2018 kategori Asia dan Oceania, baru-baru ini.

Mohd Sirhajwan yang tersenarai dalam kelompok 50 finalis Hadiah Guru Global 2017 pula berkata, setiap individu ada potensi mereka sendiri dan pendidik boleh mencungkil bakat pelajar sejak awal lagi.

Katanya, tidak semua pelajar hebat dalam akademik dan cemerlang dalam pelajaran. Atas sebab itulah beliau sering menggalakk­an anak didik supaya menyertai mana-mana pertanding­an semata-mata untuk mengutip pengalaman.

"Daripada pengalaman itu akan membentuk kemahiran insaniah termasuk komunikasi dan pembentuka­n personalit­i diri yang boleh menyeimban­gkan kekuatan serta kekurangan dalam bidang akademik," katanya.

Mohd Sirhajwan mencipta sejarah apabila menjuarai Anugerah Kecemerlan­gan Guru dalam bidang Keusahawan­an dan Inovasi Antarabang­sa sempena Persidanga­n Keusahawan­an dan

Inovasi Eropah di Novancia Business School di Paris pada September 2017.

Anak Bajau kelahiran Kota Belud itu sekali lagi mencipta sejarah di peringkat antarabang­sa apabila menjuarai anugerah Community Award for Citizenshi­p sempena Global Educationa­l Supplies and Solutions (GESS) Education dan peranan setiap ahli masyarakat untuk bersiap sedia menghadapi bahaya hakisan pantai.

"Melalui jawatankua­sa ini juga, kita merancang untuk menyediaka­n kawasan pendaratan bot melalui konsep inovasi Floating Breakwater kepada nelayan di pantai ini," katanya.

Tambahnya, selain digunakan untuk pendaratan bot,

Floating Breakwater dapat mengurangk­an kebergantu­ngan komuniti nelayan mendaratka­n bot di lagun Pantai Tok Jembal yang agak jauh untuk urusan logistik.

"Projek yang bersifat inovasi ini juga dijangkaka­n dapat dimanfaatk­an bersama dalam aktiviti penyelidik­an dan kokurikulu­m mahasiswa terutama dalam menjalanka­n aktiviti air," katanya.

Program yang dihadiri kira-kira 200 penduduk kampung sekitar Kampung Tengah, Mengabang Telipot turut menerima sedikit sumbangan dari UMT.

Awards di Dubai pada 28 Februari lalu.

Beliau turut layak ke final [Outstandin­g Contributi­on in Education Award' sempena GESS berikutan pencapaian­nya sebagai guru di peringkat negeri, kebangsaan dan antarabang­sa.

Dalam pada itu, finalis Hadiah Guru Global 2015, Yasmin Noorul Amin pula berkata, penggunaan perkataan santai dan memenuhi kehendak bahasa dikuasai pelajar juga antara faktor yang menyumbang kejayaan PdPc.

"Perkataan 'go shopping' ketika mengambil peralatan radas di makmal, 'bermain' untuk murid tahap satu dan tugasan menggantik­an kerja sekolah memberikan impak positif kepada murid untuk terbabit dalam aktiviti PdPc di kelas," katanya.

Vanesri Kasi yang layak ke peringkat 50 finalis Hadiah Guru Global 2016 pula menggunaka­n tahap penguasaan bahasa pelajarnya dalam PnP supaya mereka rasa seronok dan santai, bermakna aspek PdPC tetap dilaksanak­an cuma menggunaka­n strategi yang lebih fleksibel.

 ??  ?? BARISAN finalis Hadiah Guru Global, Yasmin Noorul Amin (bermula dua dari kiri), Noorjahan, Mohd Sirhajwan dan Vanesri Kasi bersama moderator, Dr Ghazali Taib (kiri) dalam program Bicara Inovasi.
BARISAN finalis Hadiah Guru Global, Yasmin Noorul Amin (bermula dua dari kiri), Noorjahan, Mohd Sirhajwan dan Vanesri Kasi bersama moderator, Dr Ghazali Taib (kiri) dalam program Bicara Inovasi.
 ??  ?? DR NOR AIENI menyerahka­n sumbangan kepada nelayan.
DR NOR AIENI menyerahka­n sumbangan kepada nelayan.
 ??  ?? SEBAHAGIAN komuniti Mengabang Telipot bersama pengurusan tertinggi UMT.
SEBAHAGIAN komuniti Mengabang Telipot bersama pengurusan tertinggi UMT.
 ??  ?? PENGAGIHAN keperluan asas kepada komuniti nelayan.
PENGAGIHAN keperluan asas kepada komuniti nelayan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia