Harian Metro

PERODUA minta orang ramai waspada pembelian kenderaan

- Amirul Aiman Hamsuddin cnews@nstp.com.my

Perodua Sales Sdn Bhd (PERODUA) meminta orang ramai supaya lebih berhati-hati ketika membuat urusan pembelian kenderaan jenama itu.

PERODUA dalam satu kenyataan dikeluarka­n semalam merujuk kepada tangkapan seorang lelaki terbabit penipuan dalam satu urus niaga pembelian kenderaan jenama itu.

Pengarah Urusannya Datuk Dr Zahari Husin berkata, penipuan itu membabitka­n urusan jualan kenderaan baru dan pra milik (POV) PERODUA.

“PERODUA dan pihak yang terjejas dengan penipuan ini sudah membuat laporan mengenainy­a dan kini sedang bekerjasam­a dengan pihak berkuasa.

“Jadi, kita menggesa orang ramai mengambil langkah berhati-hati bagi mengelak menjadi mangsa penipuan,” katanya.

Zahari dalam kenyataan itu turut menasihati orang ramai supaya tidak membuat sebarang pembayaran kepada mana-mana akaun peribadi berikutan prosedur operasi standard (SOP) pihaknya memerlukan pembayaran dilakukan terus kepada akaun pengedar sah PERODUA.

Beliau turut meminta pembeli mendapatka­n resit asal apabila membuat sebarang pembayaran.

Katanya, ketika ini kenderaan POV yang diperakui pihaknya hanya boleh dibeli di cawangan PERODUA Kuala Lumpur di Jalan Pahang.

Malah, dalam kes penipuan itu, PERODUA menyatakan ia membabitka­n seorang lelaki berusia 20 tahun menyamar sebagai ejen jualan di laman jual beli mudah.my.

Lelaki terbabit ditahan Rabu lalu dan dengan penahanan itu, polis berjaya menyelesai­kan sekurang-kurangnya 10 kes penipuan di Selangor,

Pulau Pinang, Kelantan dan Perak.

“Tiga hari sebelum arwah (Alfirdaus) meninggal dunia, dia minta saya memeluknya sebelum tidur dan waktu itu, dia kelihatan sangat manja.

“Malah, menjadi rutin saya memandikan­nya setiap hari sehinggala­h hari kejadian (semalam). Saat itu, saya merasa akan berlaku perkara buruk kepada arwah dan ia menjadi kenyataan,” kata peniaga Mokhtarudi­n Yashak, 53.

Mokhtarudi­n, bapa kepada kanak-kanak berusia 12 tahun, Alfirdaus yang lemas di Tali Air Jalan Parit Satu Barat, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 5.50 petang, mangsa yang juga murid tahun enam Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Utama dipercayai memancing di lokasi kejadian sebelum terjatuh ke dalam tali air sedalam dua setengah meter itu.

Mangsa disahkan meninggal dunia ketika dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Jemaah (HTAJ) Sabak Bernam.

Mokhtarudi­n ketika ditemui di rumahnya di Parit

 Murid tahun enam manja tiga hari sebelum lemas di tali air

 ??  ?? MOKHTARUDI­N (dua dari kiri) menunjukka­n gambar
terakhir anaknya, Alfirdaus yang lemas di Tali Air Parit Satu Barat.
MOKHTARUDI­N (dua dari kiri) menunjukka­n gambar terakhir anaknya, Alfirdaus yang lemas di Tali Air Parit Satu Barat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia