Harian Metro

Rayu pulangkan Daphne

- Agensi

Seorang penumpang lelaki berkulit putih ‘dihalau’ dari pesawat Sepanyol selepas mengeluark­an kata-kata berbaur perkauman termasuk menjerit ‘saya tidak mahu orang kulit hitam dekat saya’.

Ketika kejadian minggu lalu, pesawat berkenaan hendak berlepas ke La Palma di Lapangan Terbang Tenerife Utara, Sepanyol.

Daily Mail yang memetik media tempatan melaporkan, seorang pramugari berkulit hitam kemudian memberitah­u lelaki berusia 70 tahun itu mengambil bagasinya dan keluar dari pesawat.

Menurut saksi, lelaki itu menghambur­kan kata-kata perkauman kepada pramugari berkenaan sebaik menaiki pesawat milik syarikat Binter Canarias itu.

Menurut media Sepanyol, termasuk akhbar El Pais melaporkan, lelaki itu berkata: “Saya tidak mahu orang kulit hitam dekat dengan saya.”

Nama dan kewarganeg­araan lelaki berkenaan tidak dapat dipastikan.

Kapten kemudian masuk campur dan mengarahka­n lelaki itu meninggalk­an

Perth: Kelab renang Australia merayu orang ramai yang menemui itik getah gergasi berwarna kuning, selepas maskot itu dihanyutka­n ke Lautan Hindi supaya memulangka­nnya.

Itik getah diberi nama Daphne milik Kelab Renang Cockburn Masters itu dilihat kali terakhir di Pantai Coogee, Perth, awal pagi 11 Mac lalu, ketika penganjur bersiap sedia mengadakan karnival.

Presiden kelab itu, Peter Marr berkata, beliau cuba berenang ke arah Daphne yang sebesar karavan, namun ia bergerak terlalu laju. pesawat.

Apabila dia enggan, kapten menghubung­i menara

“Saya terlalu yakin dengan kemampuan saya dan memandang rendah hasrat Daphne yang mahu ‘membebaska­n diri’.

“Selepas 50 meter, ia terus hanyut, Saya tidak berupaya mengikutny­a,” kata Marr kepada kawalan dan dua pegawai Pengawal Awam datang dan mengiringi lelaki itu turun. Perbadanan Penyiaran Australia, kelmarin.

Kelab itu menyiarkan rayuan di Facebook supaya orang ramai turut mencari itik berharga bernilai A$900 (RM2,716) itu, dengan ganjaran pas percuma untuk acara tahun depan selain

peralatan

Pesawat itu kemudian berlepas selepas tertangguh selama 20 minit. renang jika ia dikembalik­an.

“Kami menjangka menerima nota tebusan. Kami akan menjaga mereka (yang mahukan ‘tebusan’) jika mereka membantu kami,” katanya.

Menurut laporan ABC, ada khabar angin itik getah itu dilihat di perairan barat dekat of Geraldton, 440 kilometer di utara Perth.

Itik getah gergasi menarik perhatian dunia pada 2007 selepas Florentijn Hofman dari Belanda membinanya sebagai hasil seni. - AFP

 Penumpang lelaki berkulit putih dipercayai hambur kata-kata perkauman

 ??  ?? ITIK gergasi, Daphne yang hilang selepas dihanyutka­n ke laut. - Agensi
ITIK gergasi, Daphne yang hilang selepas dihanyutka­n ke laut. - Agensi
 ??  ?? LELAKI yang mengeluark­an kata-kata berbaur perkauman diarah turun dari pesawat. - Agensi
LELAKI yang mengeluark­an kata-kata berbaur perkauman diarah turun dari pesawat. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia