Harian Metro

KAHWIN PENERBIT

- Mohd Nazllie Zainul cnews@nstp.com.my

Bekas peserta Akademi Fantasia (AF) musim kelima, Nonny Nadirah selamat bergelar isteri kepada penolong penerbit Media Prima Berhad (MBP) Mustain Adnan pada jam 11.30 pagi, dekat sini, semalam.

Dengan sekali lafaz, Nonny Nadirah Zainuddin, 29, sah menjadi suri hati Mustain Kota Kinabalu: Terletak 13 kilometer dari bandar raya Kota Kinabalu, Kampung Kobuni,

Inanam adalah kampung pertama memberikan perkhidmat­an inap desa kepada pengunjung yang mengingink­an penginapan suasana kampung.

Dikenali sebagai Homestay Desa Cinta Kobuni, Inanam, inap desa itu menawarkan pelbagai aktiviti santai dan produk pelanconga­n berbentuk tradisiona­l kepada pelancong luar dan dalam negeri.

Antaranya aktiviti meredah hutan, penyediaan makanan tradisiona­l, belajar bahasa dan budaya tempatan termasuk muzik serta tarian tradisiona­l, pembuatan kraf tangan serta aktiviti santai di air terjun Kionsom terletak kira-kira satu kilometer dari kampung itu.

Menurut Ketua Kampung Kobuni, Osman Okun, kampung itu menyediaka­n 19 rumah inap desa.

“Inap desa ini diusahakan penduduk kampung sendiri di samping menawarkan pelbagai produk seperti air terjun Kionsom dan Mari-Mari Cultural Village sebagai tarikan.

“Selain itu, pengunjung turut disediakan makanan tradisiona­l yang jarang didapati di bandar seperti linopod (nasi dibungkus menggunaka­n daun doringin), sayur-sayuran kampung seperti losun, tuhau dan ikan masak atau nama sebenarnya Mohamed Mustain Mohamed Adnan, 36.

Berlangsun­g dalam suasana sederhana, majlis pernikahan berkenaan diadakan secara tertutup di sebuah hotel di sini dan hanya dihadiri ahli keluarga, rakan terdekat dan wakil media.

Mengenakan busana pernikahan serba putih rekaan pereka fesyen Dwen Raha, majlis akad nikah dikendalik­an oleh Pegawai Agama Istana Negeri merangkap jurunikah, Imbran Angun berwali hakim.

Pasangan mempelai juga saling memberi dan berbalas hantaran iaitu lima daripada pihak Mustain berbalas tujuh bagi pihak Nonny.

Antara hantaran ialah cincin pernikahan, kasut, beg tangan, set wangian, telekung dan jam tangan. Nonny turut menerima mas kahwin sebanyak RM100.

Dalam pada itu, pasangan raja sehari berkenaan mengadakan majlis resepsi di lokasi sama pada sebelah malam.

ampap,” katanya.

Osman berkata, lebih 300 penduduk menetap di kampung itu dan majoritiny­a berbangsa Dusun menganut agama Islam.

“Apa yang uniknya, kami di sini semua mempunyai pertalian persaudara­an dan penduduk berbangsa Dusun di sini (nenek moyang) sebenarnya berasal dari Tambunan,” katanya.

Majlis Pelancaran Homestay Desa Cinta Kobuni, Inanam dilakukan Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Datuk Ir Edward Yong Oui Fah dan turut dihadiri Datuk Bandar Kota Kinabalu Datuk Yeo Boon Hai.

 ??  ??
 ?? FOTO: ??
FOTO:
 ??  ?? NONNY sah menjadi isteri kepada Mustain selepas majlis akad nikah di Hotel Tabung Haji, Kota Kinabalu.
NONNY sah menjadi isteri kepada Mustain selepas majlis akad nikah di Hotel Tabung Haji, Kota Kinabalu.
 ??  ?? EDWARD (tiga dari kiri) merasmikan Homestay Desa Cinta Kobuni di Kampung Kobuni, Inanam.
EDWARD (tiga dari kiri) merasmikan Homestay Desa Cinta Kobuni di Kampung Kobuni, Inanam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia