Harian Metro

Abadi nama dua pemimpin

- Sandra Albertz cnews@nstp.com.my

 Dua jalan utama kini dikenali Jalan Datuk Michael Ben Panggi dan Jalan Pengarah Rahun

Nama dua bekas pemimpin masyarakat Bidayuh akan diabadikan sebagai nama jalan utama di daerah itu.

Jalan dari bulatan Kakai hingga bulatan di Pejabat Daerah Serian lama yang kini dalam proses pembesaran akan dinamakan sebagai Jalan Datuk Micheal Ben Panggi manakala jalan dari bulatan Pejabat Daerah Serian lama hingga simpang Serian-Tebedu pula akan dinamakan sebagai Jalan Pengarah Rahun.

Ketua Menteri Datuk Abang Johari Abang Openg berkata, ia sebagai penghargaa­n terhadap kedua-dua pemimpin terbabit yang bukan saja berjasa kepada masyarakat Bidayuh, tetapi terbabit dalam pembanguna­n negeri.

“Mendiang Datuk Micheal Ben pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri dan menganggot­ai Kabinet negeri manakala Pengarah Rahun menjadi Ahli Parlimen.

“Kedua-dua pemimpin itu banyak membawa perubahan kepada pembanguna­n Serian khususnya dan sewajarnya nama mereka kita abadikan sebagai nama jalan utama di bandar Serian ini,” katanya ketika merasmikan Inisiatif Kemahiran Bahasa Inggeris Serian (SELPI) di Dewan Tayung Langui, Kampung Pichin, Tebedu, di sini, semalam.

Abang Johari berkata, Kabinet negeri meluluskan peruntukan melaksanak­an projek menaik taraf dua jalan itu.

Katanya, projek itu dikendalik­an Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri bersama Pejabat Residen Bahagian Serian.

Bagaimanap­un, beliau tidak menjelaska­n kos projek Jalan Datuk Micheal Ben yang sepanjang 1.7 kilometer (km) dan Jalan Pengarah Rahun sepanjang 2.4km itu.

 ??  ?? ABANG Johari (tengah) merasmikan program SELPI, semalam.
ABANG Johari (tengah) merasmikan program SELPI, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia