Harian Metro

Tiga sahabat loncat keluar kereta terbakar

- Juzaimie Jazlan cnews@nstp.com.my

“Saya bersyukur sempat mengejutka­n semua 11 anak yang sedang tidur,” kata Sapiah Kudara,

38, antara mangsa kebakaran di Kampung Seng Kee, di sini, semalam. Kota Marudu: Tiga sahabat berdepan detik cemas selepas kereta Proton Saga dinaiki mereka tibatiba terbakar di Jalan Talas dekat Kampung Timbang Batu 2, di sini, kelmarin.

Pada kejadian jam 5.50 petang itu, tiada kecederaan atau kemalangan jiwa selepas ketiga-tiganya sempat keluar dari kenderaan

Pada kejadian jam

1.10 pagi itu, seramai 105 penghuni daripada 24 keluarga tinggal sehelai sepinggang selepas 24 rumah papan di Kampung Seng Kee, di sini, musnah.

Bagaimanap­un, tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan.

Bercerita lanjut, Sapiah yang tinggal di kampung itu sejak lebih 10 tahun lalu berkata, dia hanya menyedari kebakaran berkenaan.

Saksi kejadian, Arady Jalit, 40, berkata, dia memandu kenderaan dari kebun berhampira­n menuju ke rumahnya di Kampung Timbang, sebelum terlihat sebuah kereta terbakar.

Beliau yang juga anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kota Marudu itu berkata, dia melihat pemandu dan dua selepas mendengar jeritan jiran yang meminta penghuni lari menyelamat­kan diri.

“Kebakaran berlaku pantas, saya tidak sempat membawa keluar barangan berharga, namun saya bersyukur semua 11 anak saya selamat,” katanya.

Seorang lagi mangsa kebakaran, Ton Wah Sing, 52, berkata, ketika kejadian, dia hanya memikirkan untuk menyelamat­kan penumpang bergegas keluar dari kenderaan itu.

“Saya segera memberhent­ikan kenderaan di bahu kiri jalan untuk memastikan tiada mangsa terperangk­ap dan menghubung­i balai bomba untuk mendapatka­n bantuan,” katanya.

Sementara itu, Ketua BBP Kota Marudu,

Rony Sikawan berkata, pihaknya menerima ibunya berusia 89 tahun.

“Saya tidak fikir perkara lain selain untuk membawa ibu ke tempat yang selamat. Saya lupa untuk menyelamat­kan barangan penting serta dokumen di dalam rumah,” katanya.

Menurutnya, dia bingung kerana kehilangan segalagala­nya dalam kejadian berkenaan.

“Kini, kami mengharapk­an bantuan kerajaan sama ada diberi rumah melalui Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan bantuan lain yang sewajarnya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Zon Bomba dan Penyelamat Sandakan, Andre Andrew berkata, sebaik menerima laporan jam 1.13 pagi, tiga jentera dengan kekuatan 10 anggota dikejarkan ke lokasi.

Beliau berkata, api berjaya dikawal jam 1.58 pagi.

“Operasi berjalan lancar dan tamat sepenuhnya jam 4.45 pagi,” katanya.

Difahamkan, api dipercayai bermula dari sebuah rumah sebelum merebak dengan cepat ke rumah lain berikutan kedudukan kediaman yang rapat, selain struktur diperbuat daripada kayu.

Andre berkata, punca kebakaran serta anggaran nilai kerugian masih dalam siasatan. laporan berhubung kejadian jam 5.54 petang.

Beliau berkata, susulan itu, sebuah jentera dan enam anggota diketuai Ketua Operasi, Kamaruddin Sabanah dikejarkan ke lokasi.

“Sebaik tiba, kita dapati kereta terbabit terbakar 100 peratus, manakala semua mangsa tidak mengalami sebarang kecederaan,” katanya.

 ??  ?? KEADAAN tapak 24 buah rumah musnah selepas kebakaran di Kampung Seng Kee, Sandakan, awal pagi tadi.
SAPIAH
WAH Sing
KEADAAN tapak 24 buah rumah musnah selepas kebakaran di Kampung Seng Kee, Sandakan, awal pagi tadi. SAPIAH WAH Sing
 ?? FOTO ?? ANGGOTA bomba mengawal kebakaran sebuah kereta di Kampung Timbang Batu 2, Jalan Talas.
FOTO ANGGOTA bomba mengawal kebakaran sebuah kereta di Kampung Timbang Batu 2, Jalan Talas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia