Harian Metro

‘TMJ tidak gagal’ FMLLP sah terima rayuan 10 pasukan

- Syafiq Aznan syafiq.aznan@nstp.com.my Aziman Rosdi aziman@nstp.com.my

 Redzuan anggap kejatuhan ranking dalam masa singkat tidak boleh dijadikan ukuran kegagalan Tunku Ismail

Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Tunku Ismail Sultan Ibrahim tidak seharusnya melihat kejatuhan ranking skuad kebangsaan sebagai kegagalan hingga ‘memaksa’ beliau melepaskan jawatan selaku peneraju badan induk itu.

Justeru, bekas Timbalan Presiden FAM, Datuk Seri Redzuan Sheikh Ahmad menyaranka­n Tunku Ismail supaya tidak ‘mengkritik diri sendiri’ dan tidak melakukan penilaian hanya sekadar berdasarka­n satu aspek semata-mata.

Jelas Redzuan, tidak adil untuk melihat pencapaian­nya buat masa ini memandangk­an tempoh kendaliann­ya selaku presiden baru sahaja memasuki usia setahun.

“Tunku Ismail seharusnya kekal sebagai Presiden FAM kerana beliau sudah bekerja

(gambar)

Kuala Lumpur: Ketua Pegawai Eksekutif Perkongsia­n Liabiliti Terhad Bolasepak Malaysia (FMLLP), Kevin Ramalingam mengesahka­n 10 pasukan Liga Malaysia (Liga-M) yang dikenakan denda sudah menghantar surat rayuan sebelum tarikh tutup semalam.

Bagaimanap­un, beliau berkata, keputusan rayuan itu dijangka diketahui dalam masa terdekat sebelum Kongres Tahunan FMLLP, Ahad ini.

“Kita sudah menerima surat rayuan semua pasukan terbabit dan kita akan membawa rayuan itu kepada ahli lembaga pengarah FMLLP untuk membuat keputusan.

“Kita cuba untuk mendapatka­n keputusan rayuan dalam tempoh dua, tiga hari ini sebelum Kongres FMLLP atau jika tidak sempat, mungkin selepas itu,” katanya ketika ditemui SUKAN NSTP selepas majlis Undian Piala FA 2018, semalam.

Pada 19 Februari lalu, FMLLP mendedahka­n empat

(gambar)

keras khususnya dalam mengotakan janji selama ini. Kejatuhan ranking bukanlah satu kegagalan memandangk­an sebelum ini juga kedudukan skuad kebangsaan berada pada kedudukan sebegitu.

“Banyak perkara positif yang dapat dilihat selepas beliau menjadi Presiden FAM. Sukar untuk meningkatk­an ranking skuad kebangsaan dalam masa singkat, jadi sebab itu Tunku Ismail perlu kekalkan jawatan kerana perubahan hanya dapat disaksikan dalam jangka masa panjang.

“Biarkan Tunku Ismail meneruskan perkara positif yang sedang berlaku ketika ini dan selepas lima tahun, baru beliau sendiri boleh menilai sama ada berpuas pasukan Liga Super dan enam dari Liga Perdana gagal melengkapk­an pendaftara­n pasukan selepas tarikh akhir menghantar dokumen pada 3 Februari lalu.

Dua pasukan Liga Super iaitu Kelantan dan Kuala Lumpur tidak menghantar atau menghantar dokumen tidak betul, manakala Selangor dan PKNS FC menghantar dokumen melepasi tarikh akhir diberikan.

Bagi Liga Perdana pula, empat pasukan tidak melengkapk­an dokumen pendaftara­n hati atau tidak dengan perkembang­an sepanjang lima tahun itu.

“Tunku Ismail sudah menabur benih untuk kemajuan bola sepak di negara ini dan pokoknya pun baru tumbuh. Teruskan membaja supaya kita dapat menuai hasilnya kelak,” katanya ketika dihubungi semalam.

Khamis lalu, persatuan itu sekali lagi berdepan tamparan hebat selepas Tunku Ismail mengumumka­n peletakan jawatan susulan kejatuhan ranking skuad kebangsaan yang menjunam tiga lagi anak tangga.

Meskipun sebelum ini beliau pernah menyatakan hasrat untuk berundur sekurang-kurangnya dalam tempoh dua tahun akan datang, namun perkembang­an iaitu Sarawak, Pulau Pinang, Kuantan FA dan Polis Diraja Malaysia (PDRM), manakala dua pasukan menghantar dokumen melepasi tarikh akhir ditetapkan iaitu MIFA dan UKM FC yang menghantar dokumen pada 15 Februari lalu dan 19 Februari lalu.

Atas kesalahan itu, pasukan Liga Super dikenakan denda RM1.5 juta, manakala pasukan Liga Perdana RM500,000 serta hukuman pemotongan tiga hingga enam mata yang ditangguhk­an sehingga 31 Disember depan.

Bagaimanap­un, apa yang mengecewak­an Kevin apabila ada pasukan seperti tidak serius dalam membuat rayuan.

“Ada pasukan yang hanya memohon rayuan dengan penjelasan ringkas sekeping surat saja, tapi ada pasukan yang membuat rayuan dengan dokumen sokongan yang lengkap. Apapun, kita tunggu keputusan yang dibuat ahli lembaga nanti,” katanya. menerusi akaun Johor Southern Tigers memberi petanda betapa beliau serius untuk melepaskan jawatannya sebagai orang nombor satu persatuan itu.

“Baru-baru ini ranking pasukan kebangsaan jatuh tiga anak tangga dan ini satu kegagalan yang amat besar! Oleh itu, saya rasa Presiden

FAM harus letak jawatan. Terima kasih untuk segala-galanya dan ia menjadi satu penghormat­an untuk berkhidmat kepada bola sepak

Malaysia. Selamat maju jaya,” kata

Tunku Ismail. Petaling Jaya: Sukar untuk menduga keupayaan Mongolia yang bakal menjadi ujian pertama skuad Harimau Malaya kendalian Tan Cheng Hoe pada aksi persahabat­an antarabang­sa di Stadium Nasional Bukit Jalil, esok.

Melihat kepada rekod, pasukan yang kini menduduki ranking ke-189 dunia itu hanya mengharung­i satu perlawanan tahun lalu dan tewas 2-4 kepada Taiwan dalam aksi persahabat­an.

Namun, difahamkan pasukan Mongolia bakal tampil dengan ramai pemain muda yang beraksi bersama skuad bawah 23 tahun (B-23) ketika aksi kelayakan Kejohanan AFC di Bangkok, tahun lalu.

Meskipun tewas 0-2 kepada anak buah Datuk Ong Kim Swee, namun lawan itu memberi tentangan hebat dengan corak permainan pantas.

Bagi pemain tengah yang dipanggil buat kali pertama

 ??  ??
 ??  ?? PEMAIN Harimau Malaya sedia benam cabaran Mongolia.
PEMAIN Harimau Malaya sedia benam cabaran Mongolia.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia