Harian Metro

Suami isteri ditahan lalok dalam rumah

- Norasikin Daineh

Samarahan: Suami isteri lalok. Itu gelaran yang layak diberikan kepada pasangan yang ditahan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dalam serbuan di sebuah rumah di Kampung Sungai Mata, di sini, Sabtu lalu.

Ketika kejadian jam

7.30 malam, pasangan itu antara empat individu berusia antara 30 hingga 40 tahun yang ditahan dalam keadaan khayal di kediaman berkenaan.

Pengarah AADK Sarawak, Wan Madihi Wan Salleh berkata, bertindak hasil maklumat awam dan risikan, pihaknya menyerbu sebuah rumah di Kampung Sungai Mata yang dipercayai menjadi ‘port’ penagih.

“Ketika serbuan, kita menahan empat individu yang dipercayai melepaskan gian di situ. Mereka tidak sempat meloloskan diri kerana kawasan itu sudah dikepung penguat kuasa AADK.

“Ujian air kencing juga mendapati mereka positif syabu,” katanya ketika dihubungi NSTP, semalam.

Dalam pada itu, Wan

Seorang kanak-kanak lelaki yang hilang di Sungai Marang Kik, Jalan Skim Purutan, dekat sini, kelmarin, ditemui lemas, semalam.

Mangsa, Nathneal Liocember Herman, 10, ditemui terapung kira-kira 100 meter dari lokasi dia Madihi berkata, pihaknya menahan lima lelaki yang didapati positif syabu di padang ragbi di Jalan Padungan, di Kuching.

Beliau berkata, individu berusia 20 hingga 35 tahun itu ditahan selepas penguat kuasa AADK membuat pemeriksaa­n rambang di padang berkenaan.

Wan Madihi berkata, individu ditahan dalam kedua-dua operasi itu dibawa ke pejabat AADK Sarawak dan Bahagian Samarahan untuk proses dokumentas­i dan tindakan lanjut. dilaporkan hilang, kirakira jam 6 pagi semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Tambunan, Desmond Ak Micky berkata, mayat mangsa ditemui oleh ahli keluarga dan anggota bomba yang menyertai operasi mencari dan menyelamat (SAR) kanakkanak itu.

“Selepas ditemui, mayat mangsa diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut,” katanya ketika dihubungi NSTP, semalam.

Ketika kejadian kirakira jam 6.30 petang kelmarin, mangsa bersama keluargany­a dari Kampung Rugading Tanak, dekat sini, berada di kawasan itu untuk aktiviti memancing dan mandi di sungai terbabit.

Mangsa dikatakan bermain di tepi sungai bersama adik dan sepupunya, namun dia tiba-tiba termasuk ke dalam lubuk sungai sebelum dilaporkan hilang.

Bomba menerima panggilan kecemasan jam 6.58 petang sebelum sebuah jentera dengan kekuatan lapan anggota dikejarkan ke lokasi.

Usaha mencari dan menyelamat (SAR) mangsa segera dilakukan kelmarin, namun mangsa gagal ditemui menyebabka­n operasi itu disambung pagi semalam.

 ??  ?? MANGSA lemas ditemui terapung oleh SAR. LOKASI seorang kanak-kanak lelaki lemas dipercayai terjatuh
dalam lubuk sungai ketika beriadah bersama keluargany­a
di Sungai Marak Kik.
MANGSA lemas ditemui terapung oleh SAR. LOKASI seorang kanak-kanak lelaki lemas dipercayai terjatuh dalam lubuk sungai ketika beriadah bersama keluargany­a di Sungai Marak Kik.
 ??  ?? AADK menahan suspek penyalahgu­naan dadah dalam serbuan di Kampung
Sungai Mata.
AADK menahan suspek penyalahgu­naan dadah dalam serbuan di Kampung Sungai Mata.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia