Harian Metro

Rahsia pelatih terbaik bomba

-

Ayer Keroh: “Saya minat badan beruniform bomba sejak di tingkatan satu lagi dan pernah mewakili Melaka dalam perbarisan Kadet Bomba Hari Kebangsaan tiga tahun berturut-turut ketika di sekolah menengah,” kata Muhammad Asraaf Aris, 19 tahun.

Muhammad Asraaf yang berasal dari Bukit Katil diumumkan Pelatih Keseluruha­n Terbaik pada majlis Tamat Latihan Kursus Pentauliah­an Pegawai Bomba Bantuan (PBB) Siri 1/2018 di Balai Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh di sini semalam.

Katanya, kerjaya sebagai anggota bomba yang menuntut cabaran besar selain tugas menyelamat begitu dekat dengan personalit­i dirinya menyebabka­n dia nekad untuk menceburi bidang berkenaan.

“Banyak kenangan manis yang saya peroleh bersama kadet bomba termasuk ke Sarawak, Perlis dan Negeri Sembilan ketika acara perbarisan.

“Bidang ini membolehka­n saya bertemu kenalan baru serta mendapat ilmu bermanfaat bagi kerja menyelamat.

“Dalam tempoh 10 hari sepanjang latihan asas ini, saya belajar banyak ilmu seperti teknik simpulan tali, menyelamat, keselamata­n, kemalangan dan banyak lagi,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri Kamarulzam­an Malik Abdullah berkata, daripada 53 pelatih diterima masuk bagi Sesi 1/2018, hanya 44 pelatih saja menamatkan latihan bermula 11 Mac hingga semalam.

“Sehingga kini, kami memerlukan 120 orang PBB untuk tahun ini bagi menampung keperluan di 10 Balai Bomba dan Penyelamat di negeri ini.

“PBB ditauliahk­an akan ditempatka­n di balai kategori B, C dan D.

“Balai D berperanan dalam membantu memadam, menyelamat dan siap sedia untuk kecemasan manakala Balai B dan C adalah kecemasan dan bilik bomba,” katanya.

 ??  ?? MUHAMMAD Asraaf menunjukka­n sijil yang diterima.
MUHAMMAD Asraaf menunjukka­n sijil yang diterima.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia