Harian Metro

Pengurusan ambil mudah

- Aziman Rosdi aziman@nstp.com.my

Sikap pengurusan pasukan yang tidak kisah berurusan dengan ejen (perantara) pemain bola sepak tidak berdaftar sebenarnya antara faktor utama yang menyumbang kepada masalah lambakan ejen haram di negara ini.

Perkara ini didedahkan bekas Timbalan Pengerusi Jawatankua­sa Status Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Abdul Aziz Yeop Jamaludin berdasarka­n Kuala Lumpur: Jurulatih sementara Selangor, Muhammad Nazliazmi Mohamad Nasir mahu anak buahnya lebih berwaspada dengan ancaman musuh setempat Kuala Lumpur pada aksi suku akhir Piala FA bulan depan.

Meskipun skuad Red Giants itu mengatasi Kuala Lumpur 2-0 dalam pertembung­an tetangga Lembah Klang Februari lalu, namun beliau akui, pasukan lawan itu sudah banyak mempamerka­n peningkata­n termasuk mengalahka­n Johor Darul Ta’zim (JDT) 1-0 dan Kedah 4-3 dalam saingan Liga Super.

“Kita semua tahu, Kuala Lumpur pasukan yang mantap di semua posisi, jadi Selangor akan cuba yang terbaik untuk memberikan tentangan hebat.

“Selepas kita mengalahka­n Kuala Lumpur, mereka sudah mempersiap­kan pasukan dengan lebih baik, kemungkina­n mereka akan lebih baik berbanding ketika mereka tewas sebelum ini,” katanya.

(gambar)

kes yang diuruskann­ya sebelum ini.

Beliau berkata, tidak ada gunanya ejen pemain mendaftar dengan FAM andai mereka masih dibenarkan berurusan dengan pasukan dan kelab.

“Saya banyak kali bertemu dengan ejen pemain sebelum ini, mereka mengakui pihak pengurusan pasukan ambil mudah ketika berurusan dengan mereka. Mereka tidak ambil tahu atau tidak kisah jika mereka mempunyai lesen atau tidak.

“Ini masalahnya bila ada pasukan yang melantik pengurus pasukan yang tidak tahu pasal bola sepak. Sebenarnya ada jurulatih yang menyerahka­n segala urusan kontrak pemain kepada pengurus pasukan dan pengurus pasukan ini langsung tak tahu mengenai kepentinga­n kontrak itu.

“Sebab itu ada ejen berani dan ada juga segelintir pihak ambil kesempatan dari segi komisyen,” kata Abdul Aziz ketika ditemui semalam.

SUKAN NSTP baru-baru ini melaporkan mengenai kegiatan ejen haram yang tidak berdaftar dengan FAM di bawah Sistem Perantara yang diperkenal­kan tahun lalu bagi menggantik­an sistem ejen FIFA.

Mengikut rekod FAM, hanya empat ejen berdaftar setakat ini dan ia jumlah yang dianggap tidak masuk akal memandangk­an pasukan Liga Super dan Liga Perdana memiliki 108 pemain import dan 612 pemain tempatan musim ini.

Aziz berkata, pelbagai masalah dilaporkan kepada pihaknya sebelum ini membabitka­n pertelingk­ahan kontrak antara pemain, ejen dan pasukan.

“Ada kes, lepas kontrak ditandatan­gani, ejen terus hilang. Bila ada masalah, sepatutnya, pemain perlu meminta ejen berurusan dengan pasukan dulu, tapi kalau ejen sudah hilang macam mana. Ada juga kes seorang pemain tapi selepas dapat kontrak ada dua ejen mengaku ejen pemain berkenaan.

“Itu sebabnya ejen pemain ini kena mendaftar dengan FAM supaya tidak timbul masalah di kemudian hari dan pihak pengurusan pasukan dan kelab tidak perlulah melayan ejen tak berdaftar ini,” katanya.

 Aziz dedah punca pemain dimanipula­si ejen tidak berdaftar dengan FAM

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia