Harian Metro

Peluang langsai ‘hutang’ trofi

-

Buenos Aires: Kapten Argentina, Lionel Messi mengakui generasiny­a mempunyai hutang yang mesti diselesaik­an di Piala Dunia Russia selepas kecewa dalam beberapa siri kejohanan besar sebelum ini.

“Kami berhutang kepada diri sendiri. Bukan kepada penyokong. Kami beraksi sebaik mungkin dengan mara ke tiga final, namun setakat itu kejayaan kami,” kata Messi kepada Fox Sports.

Argentina tewas di tangan Jerman 0-1 pada final Piala Dunia 2014 dan dua kali dikecewaka­n Chile melalui sepakan penalti pada Copa America 2015 dan 2016.

“Kami menganggap Piala Dunia sebagai peluang terbesar, generasi seterusnya akan mengambil alih dengan beberapa pemain akan bertukar,” menurut Messi lagi.

Penolong kapten, London: Eden Hazard

berjanji fokusnya hanya kepada Belgium untuk impian mara ke final Piala Dunia sebelum memikirkan mengenai masa depannya di kelab.

Hazard masih memiliki baki dua tahun kontrak bersama Chelsea dan kegagalan menandatan­gani kontrak baru mencetuska­n spekulasi mengenai kemungkina­n dia akan berhijrah dari Stamford Bridge.

Real Madrid sudah lama menunjukka­n minat dan pemain berusia 27 tahun yang ditandatan­gani dari Lille pada 2012 itu dan dia juga kerap dikaitkan akan kembali ke Perancis bersama Paris Saint-Germain.

Manchester City juga menyatakan minat jika pemain itu bersedia berpindah, tetapi kapten Belgium itu jelas ada misi lebih utama.

Hazard berkata: “Saya akan menamatkan saingan Liga Perdana terlebih dulu dan kemudian bermain pada Piala Dunia dan kemudian saya akan bercuti. Selepas itu kita akan lihat apa berlaku. Saya masih belum Javier Mascherano sudah pun mengumumka­n akan bersara daripada tugasan antarabang­sa selepas tamat Piala Dunia ini sementara Sergio Aguero, Angel Di Maria dan Gonzalo Higuain berumur 30 tahun ketika beraksi di Russia.

Messi pula berusia 31 tahun ketika kejohanan berlangsun­g. Dia bagaimanap­un belum membuat keputusan mengenai masa depan bersama Argentina dan bakal berusia 35 tahun ketika Piala Dunia 2022 di Qatar.

“Piala Dunia di Russia adalah peluang terbaik kami. Argentina kerap menjadi pasukan pilihan berdasarka­n imej dan sejarah, namun kali ini kami tidak

lagi pasukan

>>Kali terakhir Argentina julang

Piala Dunia pada 1986

pilihan. Sepanyol, Brazil, Jerman dan Perancis berada di atas kami,” kata Messi.

Argentina yang menewaskan Itali 2-0 di Manchester, Jumaat lalu akan beraksi bersama Iceland, Croatia dan Nigeria dalam Kumpulan D di Piala Dunia. Gergasi Amerika Selatan itu kali terakhir menjulang Piala Dunia pada 1986 yang menyaksika­n Diego Maradona dinobat pemain terbaik kejohanan. - AFP penyerang tengah dalam skuad kendalian Antonio Conte apabila ditanya ketika tugasan antarabang­sa, sambil berkata dia boleh bermain di mana saja.

Namun, Conte dijangka akan meninggalk­an Chelsea musim panas ini dan Hazard perlu tahu identiti penggantin­ya sebelum membuat sebarang keputusan. - Agensi

 ?? Lionel Messi ?? Kami berhutang kepada diri sendiri. Bukan
kepada penyokong
Lionel Messi Kami berhutang kepada diri sendiri. Bukan kepada penyokong
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia