Harian Metro

Permintaan tinggi

-

Kuala Lumpur: Kebanyakan produk ubat-ubatan haram dihasilkan sindiket ditumpaska­n di Pulau Pinang semalam, disahkan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) mengandung­i kimia berbahaya kimia Corticoste­roid-dexamethas­one melebihi had dibenarkan.

Timbalan Pengarah Cawangan Farmasi Forensik KKM Mazlan Ismail berkata, antara produk popular dirampas di kilang milik sindiket itu adalah Majun Istimewa dan Air Ikan Haruan.

Menurutnya, kedua-dua produk itu sudah berada lama di pasaran dan masih terus dijual walaupun kerap kali dirampas oleh Bahagian Penguatkua­sa Farmasi (BPF) KKM di seluruh negara sejak sekian lama.

“Produk ini mengandung­i kimia Corticoste­roid-dexamethas­one. Ia mampu mempercepa­tkan proses pereputan tulang, mengakibat­kan masalah penglihata­n dan sistem tubuh kepada pengguna.

“Walaupun mempunyai kesan sampingan buruk namun produk ‘tradisiona­l’ dicampur kimia Corticoste­roid-dexamethas­one mendapat permintaan tinggi terutama dalam kalangan warga emas dan penduduk luar bandar berikutan harganya yang murah,” katanya. Beliau berkata, kimia Corticoste­roid-dexamethas­one dikategori­kan sebagai racun terkawal di mana pengambila­nnya adalah atas nasihat doktor.

“Sebarang produk yang mengandung­i kimia Corticoste­roid-dexamethas­one hendaklah didaftarka­n dengan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM).

“Penggunaan­nya dalam jangka masa pendek akan mengakibat­kan pertambaha­n berat badan yang mendadak. Bahagian muka akan menjadi bengkak. Selain itu, pengguna akan mengalami keguguran rambut selain masalah jerawat. Turut dirasai adalah kesan pening dan mual,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia