Harian Metro

Lelaki lembam meringkuk lima tahun

- Murni Wan Omar cnews@nstp.com.my

 Graduan perubatan dipenjara 10 tahun hidup hasil persundala­n remaja

Seorang graduan perubatan dari universiti di Mesir dikenakan hukuman penjara 10 tahun dan satu sebatan oleh Mahkamah Jenayah Seksual Kanak-Kanak atas kesalahan hidup atas hasil persundala­n remaja berusia 14 tahun.

Hakim Yong Zarida Sazali menjatuhka­n hukuman itu terhadap Khairul Azzuar Yusoff, 30, yang mengaku bersalah atas kesalahan itu selepas kes disebut semula.

Tertuduh sebelum ini mengaku tidak bersalah bagaimanap­un menukar pengakuan selepas pihak pendakwaan memanggil tujuh saksi memberi keterangan.

Khairul Azzuar didakwa hidup daripada hasil persundala­n remaja itu di Berjaya Times Square Kuantan: Lelaki orang kurang upaya (OKU) dihukum penjara lima tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam selepas didapati bersalah terhadap dua tuduhan mencabul adik perempuann­ya tahun lalu.

Hakim Dazuki Ali membuat keputusan itu selepas tertuduh yang juga OKU Hotel dan Servis Apartment, Jalan Imbi, jam 2 petang sehingga jam 3.30 petang pada 26 Januari 2017.

Bagi perbuatan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 372A(1) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 15 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan.

Sebelum ini Khairul Azzuar dikenakan hukuman penjara 24 tahun dan 8 sebatan atas kesalahan menjadi orang tengah dan hidup atas hasil persundala­n di Mahkamah Kuala Lumpur.

Terdahulu Timbalan Pendakwa Raya Jasmee Hameeza Jaafar memohon mahkamah mengenakan hukuman setimpal terhadap tertuduh kerana Khairul Azzuar bukan membuat pengakuan pada awal pertuduhan sebaliknya selepas beberapa saksi dipanggil memberi keterangan. lembam berusia 26 tahun mengaku bersalah terhadap kedua-dua pertuduhan.

Beliau memerintah­kan tertuduh dihukum penjara lima tahun bagi setiap pertuduhan dan menetapkan hukuman berjalan serentak bermula tarikh dia ditahan pada 12 Ogos tahun lalu.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh didakwa memegang kemaluan dan punggung adik kandungnya yang berusia 11 tahun di kediaman mereka di Kampung Gudang Rasau jam 7 malam, 8 Ogos.

Dia didakwa mengikut Seksyen 14 (a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 yang memperuntu­kkan hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan boleh dikenakan sebat.

Bagi pertuduhan kedua, lelaki itu dituduh memaksa adiknya supaya memegang kemaluanny­a di lokasi, tarikh dan masa sama dan didakwa mengikut Seksyen 14(b) akta sama.

 ??  ?? KHAIRUL Azzuar dibawa keluar dari Mahkamah Jenayah Seksual Kanak-Kanak, semalam.
KHAIRUL Azzuar dibawa keluar dari Mahkamah Jenayah Seksual Kanak-Kanak, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia