Harian Metro

Pecah tanah projek ETS Gelap mata upah RM500

- Nurul Hidayah Bahaudin news@nstp.com.my

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan melancarka­n pecah tanah Projek Landasan Berkembar Elektrik Gemas-Johor Bahru (ETS), di Segamat, esok.

Timbalan Menteri Pengangkut­an, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, projek membabitka­n jajaran landasan sepanjang 192 kilometer berkenaan dijangka siap pada 2020.

“Proses pengambila­n tanah untuk projek berkenaan selesai dan dimuktamad­kan. Projek itu dijangka memodenkan sistem pengangkut­an kereta api di selatan tanah air, selain menambah kecekapan perkhidmat­an berkenaan,” katanya.

Tawaran upah lumayan RM500 bagi setiap tugas menghantar dadah menyebabka­n seorang remaja lelaki berusia 17 tahun ‘gelap mata’ dan sanggup mengambil risiko.

Remaja itu bagaimanap­un ditahan bersama dua individu lain di dalam kereta model Proton Wira Aeroback di hadapan sebuah kedai serbaneka 24 jam di Jalan Cheras, di sini, kelmarin.

Dalam serbuan jam 11.45 malam itu, sepasukan anggota polis Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras menahan tiga suspek berusia 17 hingga 29 tahun, selain merampas dadah ekstasi dan ketamin dianggarka­n bernilai Klang: Seorang pengendali kren terselamat selepas jentera berat itu tumbang di Persiaran Tengku Ampuan Rahimah dekat sini, semalam.

Bagaimanap­un kejadian jam 12.30 tengah hari itu menyebabka­n kesesakan lalu lintas sepanjang dua kilometer dari Shah Alam ke Banting.

Ketua Polis Daerah Klang RM13,200

Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Abdul Ghani Mohamad Ji berkata, dadah itu ditemui di dalam plastik lut sinar yang diletakkan di tempat letak kaki bahagian penumpang hadapan kereta itu.

“Hasil ujian saringan air kencing dilakukan terhadap suspek mendapati dua daripada mereka positif dadah jenis Methapheta­mine,” katanya, semalam.

Abdul Ghani berkata, ketiga-tiga suspek mengaku mengambil upah menghantar bekalan dadah kepada pelanggan.

“Mereka mendakwa diupah seorang lelaki tempatan dikenali sebagai ‘Kevin’ dengan bayaran RM 500 untuk sekali penghantar­an.

“Semakan rekod mendapati Selatan, Asisten Komisioner Shamsul Amar Ramli berkata, kejadian berlaku di tapak pembinaan Laluan Transit Aliran Ringan 3 (LRT3).

“Keadaan lalu lintas sesak sepanjang dua kilometer berlarutan selama setengah jam apabila hanya satu lorong boleh dilalui dari Shah Alam ke Banting.

“Anggota trafik yang berada ketiga-tiga suspek tidak memiliki rekod jenayah lampau.

“Siasatan lanjut dijalankan mengikut Seksyen 39B dan Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya.

 Remaja lelaki ambil risiko hantar dadah

di lokasi berusaha mengawal dan memastikan keadaan lalu lintas lancar di kedua-dua arah ketika menunggu kren bantuan tiba,” katanya.

Shamsul Amar berkata, kren bantuan dari Jalan Klang Lama tiba di lokasi jam 5.45 petang semalam.

Beliau berkata, kerja pengalihan selesai jam 8 malam tadi.

 ??  ?? KREN di tapak pembinaan LRT3 yang tumbang, semalam.
KREN di tapak pembinaan LRT3 yang tumbang, semalam.
 ??  ?? ABDUL Ghani
ABDUL Ghani

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia